Öppet Hus Gärstadverket

Lördagen den 3 oktober mellan klockan 10.00 och 14.30 bjuder Tekniska verken i Linköping för sjätte året i rad in till Öppet Hus på Gärstad. Nytt för i år är guidade turer till Nykvarns avloppsreningsverk.

Hur går det till när hushållsavfall omvandlas till värme och el? Vart tar egentligen de gröna påsarna vägen? Och hur renas vattnet efter att vi spolat i toaletten?
Det är en del av de frågor man får svar på under Öppet Hus.Precis som tidigare år erbjuds besökare att åka på en guidad deponisafari på Gärstad och få en inblick i hur det ser ut på området. Men nytt för i år är att det också går guidade bussturer till avloppsreningsverket som ligger bara ett stenkast ifrån Gärstadverket. Observera att alla turer utgår ifrån Gärstadverket, man kan alltså inte åka med egen bil till Nykvarnsverket.

Den optiska sorteringsanläggningen, där Gröna Påsen sorteras ut för att sedan bli biogas och biogödsel, visas upp och det kommer att finnas experter på plats som berättar om fjärrvärme, biogas, bredband och vatten.
Tekniska verken bjuder på fika, fiskdamm och tävlingar och alla barn får förstås chansen att krama de stora blå maskotarna Pärlan och Pyret.
Många aktiviteter sker utomhus så lämpliga kläder rekommenderas.

Lejonpannan visas inte under Öppet Hus, då det fortfarande är en byggarbetsplats.

Om det finns intresse av att göra intervju inför Öppet Hus så är media välkommen dagen innan, det vill säga fredagen den 2 oktober, då alla förberedelser pågår.
Hör i så fall av er till pressansvarig Lana Brunell 013-20 82 19 om vilken tid ni vill besöka Gärstad.
Välkomna!
För övrig information kontakta gärna:
Marcus Mattson, anläggningschef Gärstad, 013-20 93 54
Marcus.matsson@tekniskaverken.se
Fredrik Remneblad, affärområdeschef Energiåtervinning, 013-30 86 77
Fredrik.remneblad@tekniskaverken.se
Anneli Brage, driftsansvarig Nykvarn, 013-20 91 29
Anneli.brage@tekniskaverken.se

• #gärstadverket
  • #nykvarnsverket
  • #tekniska verken i linköping ab
  • #öppet hus