Öppet Hus - Två år sedan sist, nu öppnas dörrarna till Gärstadverket igen

Det har gått två år sedan allmänheten senast bjöds in till Öppet Hus. Men nu har det blivit dags igen när Tekniska verken i Linköping slår upp portarna till Gärstadverket och optiska sorteringen, lördagen den 5 maj.

Alla som är nyfikna på hur det går till att producera värme och el av sopor, eller funderar på vad som händer med de Gröna Påsarna när de samlas in och sedan blir till biogas, kan med egna ögon få se och uppleva förvandlingen från avfall till nyttighet under Öppet Hus. Under dagen bjuds det också på den populära deponisafarin och tips och råd om hur man sorterar ännu bättre. För den som vill veta mer om bredband, biogas och elbilsladdning finns experter på plats och svarar på frågor.

Det blir också tävlingar, fika och möjlighet att träffa de kramgoa maskotara Gröna Påsen, Pyret och Pärlan.

Då många aktiviteter sker utomhus är det bra att välja lämpliga kläder och skor, även hörselskydd och cykelhjälm till barnen är att rekommendera.

Öppet Hus
Plats: Gärstadverket
Datum: Lördag 5 maj
Tid: 10.00 - 14.30