Pressinbjudan - invigning och driftsättning av turbin i Malfors

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2016 09:41 CET

Malfors vattenkraftverk i Ljungsbro från 1936 är Tekniska verkens största vattenkraftverk.
Stora delar av kraftstationen har under det senaste året renoverats och nu är det dags för driftsättning.

Den turbin som sätts i drift är original  från 1936 - och fyller alltså 80 år i år - men delar av den väsentliga kringutrustningen är ny, exempelvis kontroll- och reglerutrustning.

Traditionsenligt brukar turbiner som driftsätts döpas efter den dag det sker på, och turbinen i Malfors kommer att driftsättas på Andersdagen och får därför namnet Anders, vilket passar ovanligt bra då flera personer som varit inblandade i projektet heter just Anders, liksom Tekniska verkens vd Anders Jonsson.

Media hälsas välkommen att fira den nya Anders-turbinen med kaffe och tårta, i morgon onsdag den 30 november kl 14.00, och samtidigt få veta mer om Malfors vattenkraftverk.

Vägbeskrivning: Åk väg 34 till Ljungsbro - Norra Cloettavägen - vänster på Gunnarstorpsvägen där du håller till höger och ser Malfors vattenkraftstation.

Ola Palmquist, affärsenhetschef vattenkraft, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 64
ola.palmquist@tekniskaverken.se

Lana Brunell, Pressansvarig på Tekniska verken i Linköping,  013-20 82 19
lana.brunell@tekniskaverken.se