Snart dags igen för ”Vinterstad i ljus”

I morgon invigs årets ”Vinterstad i ljus” som i år bjuder på flera helt nya installationer. Invigningen är lördagen den 25 november, men redan måndagen den 9 oktober påbörjas monteringen.

Julbelysningen är ett sätt att lyfta Linköpings stadskärna. Dekorationer och platserna för belysningen följer den växande innerstaden.

– Satsningen på Vinterstad i ljus och julbelysningen är ett sätt att lyfta Linköpings innerstad och öka tryggheten i vår stad. Innerstaden är Linköpingsbornas gemensamma vardagsrum och det här är en satsning som kommer alla till del, säger Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Förutom all belysning från förra året, bjuder årets ”Vinterstad i ljus” på flera helt nya installationer.

– Vi skapar bland annat en helt fantastisk ”photo point” framför järnvägsstationen, där man kan ta roliga bilder på sig själv och sina vänner. Ett annat nytt inslag är att Trädgårdstorget får en ny allmänbelysning som kan färgväxla. Vi samarbetar där med fastighetsägare som kommer belysa sina fasader, säger stadsträdgårdsmästare Liselotte Johansson.

Entreprenören har sex veckor på sig att sätta upp belysningen. Delar av monteringen sker nattetid för att störa trafiken så lite som möjligt och för att minska riskerna för montörerna. Belysningen består av 625 000 LED-dioder och lampor, och motsvarar i energiåtgång en genomsnittlig villas årliga förbrukning.

– Det känns bra att det stämningsfulla juleljuset över Linköping kommer så många invånare och besökare till del, där ökad rörelse i innerstaden samtidigt ger ökad trygghet för oss som rör oss där, säger Christian Andersson, från Tekniska verken som ansvarar för inköp och drift av julbelysningen.

Förra året pryddes områden utanför innerstaden av delar från tidigare års julbelysning. Även i år kommer delarna användas i Tannefors, Berg och Vikingstad.

Fakta:
I fjol byttes den gamla julbelysningen ut mot en ny eftersom den gamla var utsliten. Den nya belysningen är mer omfattande än tidigare. Utöver förra årets belysning förstärks belysningen i år på flera platser i innerstaden, för en kostnad av 2,5 miljoner kronor. Belysningen kommer sitta uppe mellan 25 november till 15 januari.

Läs mer om Vinterstad i ljus

För mer information kontakta gärna:
Christian Andersson, produktansvarig Belysning Tekniska verken, telefon 013-20 83 31
Liselotte Johansson, stadsträdgårdsmästare, Linköpings kommun, 013-20 68 07

• #tekniska verken i linköping