Tekniska verken i Linköping och Uponor Infra ingår samarbetsavtal

Infrakulvert Vallastaden är resultatet av ett innovativt samarbete där all infrastruktur
finns under jord i ett och samma rör. Tekniska verken och Uponor Infra som tillsammans utvecklade infrakulvertlösningen för den nya stadsdelen Vallastaden i Linköping, där bo- och samhällsbyggnadsexpo 2017 äger rum, har nu ingått ett samarbetsavtal.

Idén till infrakulverten föddes när stadsdelen Vallastaden i Linköping började planeras. Den täta stadmiljön och de svåra markförhållandena med dålig bärighet krävde otraditionella sätt att tänka när det gällde infrastrukturen, eftersom det inte gick att gräva ner rör och ledningar på vanligt sätt.

Lösningen blev Infrakulvert Vallastaden som rymmer alla inframedier under jord- dricksvatten, spillvatten, fjärrvärme, fjärrkyla, el, fiber och sopsug- i ett och samma rör. Kulverten som prefabriceras möjliggör snabb och effektiv installation samtidigt som den sparar miljön och minskar framtida kostnader.

-Infrakulvert Vallastaden är ett lysande exempel på en resurseffektiv innovation, där vi tillsammans med Uponor Infra skapat en unik underjordisk infrastrukturlösning för ett hållbart samhälle. Kulverten är hundra procent återvinningsbar och har en livslängd på mer än 100 år, samtidigt som den sparar utrymme och kan underhållas utan att man behöver gräva upp gator. Avtalet som vi nu ingått med Uponor Infra är ännu ett steg på väg i visionen vi har att bygga världens mest resurseffektiva region tillsammans med andra, säger Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken.

Infrakulvert Vallastaden har väckt uppmärksamhet, inte minst hos media. Förutom besök av journalister så har Tekniska verken och Linköpings kommun också tagit emot ministrar och kommunrepresentanter från hela Sverige som velat titta på kulverten i Vallastaden. Intresset är stort för att använda infrakulverten vid nybyggnation på andra platser i landet.

-Det har varit ett spännande projekt med många utmaningar längs vägen. Det är alltid roligt när man tillsammans kan arbeta fram nya lösningar som bidrar till ett bättre samhälle. Samarbetet med Tekniska verken har betytt mycket och tillsammans har vi nu möjlighet att erbjuda en framtidslösning för infrastruktur som dels sparar naturens resurser och dels underlättar framtida drift- och underhåll, säger Jimmy Ohlsson, försäljningschef Designade lösningar Uponor Infra AB.

För mer information hör gärna av er till:

Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken i Linköping AB, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Jimmy Ohlsson, försäljningschef Designade lösningar Uponor Infra AB, 033-17 25 53
jimmy.ohlsson@uponor.com

Länk: https://youtu.be/VbK93GEdzrc

Bilder på Infrakulvert Vallastaden: Kontakta Annika Georgson, Uponor Infra AB, annika.georgson@uponor.com

Fakta:
Infrakulverten är 1800 meter lång med en innerdiameter på 2,2 meter, och är baserad på Weholite.
Kulverten kan kundanpassas och i hög grad prefabriceras för att korta tiden vid installation och förläggning.

Uponor är en ledande internationell systemleverantör av VVS och inomhusklimatlösningar för bostäder och kommersiella byggnader i Europa och Nordamerika. I norra Europa är Uponor också en framstående leverantör av infrastruktursystem. Uponor-koncernen har ca 3 800 anställda i 30 länder. Under 2014 hade Uponor en nettoförsäljning på över 9 miljarder kronor. Uponor Corporation är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors i Finland.

• #infrakulvert vallastaden
  • #innovationer
  • #vatten
  • #avlopp