Tekniska verken-koncernen uppvisar fortsatt god stabilitet

Tekniska verken-koncernen presenterar idag 27 september delårsrapporten för perioden januari-augusti 2016. Koncernen uppvisar ett resultat efter finansiella poster på 389 miljoner kronor, att jämföra med 414 miljoner kronor motsvarande period förra året. Koncernens verksamheter uppvisar fortsatt god finansiell stabilitet.

Rörelsens intäkter uppgick till 3 052 miljoner kronor, att jämföra med 3 071 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Intäkterna har fortsatt påverkats negativt av de låga elpriserna som gällt under 2016 och varit lägre än föregående år.

Under 2015 erhöll koncernen en engångsintäkt om 66 miljoner kronor för genomförd investering i ny mottagningsstation (elnät) för kunds räkning. Motsvarande intäkt saknas 2016.
Exklusive engångsintäkten 2015 ökade därmed koncernens intäkter med 47 miljoner kronor eller knappt 2 procent.

Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader uppgick till 389 miljoner kronor, att jämföra med 414 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Exklusive engångsintäkten föregående år ökade resultatet innevarande år med 41 miljoner kronor, från 348 miljoner kronor till 389 miljoner kronor eller motsvarande 12 procent.

I maj invigdes koncernens största investering någonsin – Lejonpannan. Det nya kraftvärmeverket har uppförts helt enligt planerna, såväl tekniskt som finansiellt. Investeringen har uppgått till 1 135 miljoner kronor och adderar betydande miljövärden och väsentligt förbättrad bränsleekonomi. Koncernens verksamheter uppvisar fortsatt god stabilitet i såväl tillhandahållandet av produkter och tjänster som rent finansiellt.

-Branschen har stått och fortsätter att stå inför många stora utmaningar. Tekniska verkens stabilitet och finansiella situation känns som ett styrkebesked för att kunna möta en spännande framtid med branschomvandling och intressanta projekt, som exempelvis läkemedelsrening i avloppsvatten, digitalisering och kommande stora framtida investeringar i en väldigt expansiv region, säger Anders Jonsson, vd för Tekniska verken-koncernen.

- Tekniska verken genererar starka resultat, men det är också så att koncernen binder 8,5 miljarder kronor i totalt kapital som investerats i bland annat infrastruktur för fjärrvärme, elnät, vatten, avlopp, bredband och biogas. Ägaren, Linköpings kommun, förväntar sig en avkastning om minst 6 procent, det vill säga drygt 500 miljoner kronor, på det totala kapitalet. Vi är inte där riktigt än, men vi är på god väg att nå dit, säger Peter Forssman, ekonomi- och finansdirektör på Tekniska verken.

Hela delårsrapporten finns här

Anders Jonsson, vd och koncernchef, 013-20 82 21
anders.jonsson@tekniskaverken.se

Peter Forssman, ekonomi- och finansdirektör, 013-20 93 40