Tekniska verken och Lejonfastigheter flyttar till Stora torget under Stadsfesten

Under Stadsfesten i Linköping har Tekniska verken, Stångåstaden och Lejonfastigheter under 5 års tid arrangerat Familjens dag i Trädgårdsföreningen. Men i år är det dags för något nytt och i och med det så försvinner namnet Familjens dag liksom även platsen i Trädgårdsföreningen. Lördagen de 27 augusti bjuds istället Linköpings familjer till Stora torget, mitt emot Folke Filbyterstatyn, där Tekniska verken och Lejonfastigheter delar på en scen med underhållning för barnen.

Tekniska verkens tema är återvinning och återbruk, och precis som tidigare år finns gratis leksaksloppis och återbrukspyssel. De kramgoa maskotarna Pyret och Pärlan finns på plats och det bjuds även på vattendrinkar från kranvattenbaren, för att belysa att kranvatten är det godaste vatten som finns. Förra året lockades cirka 10 000 människor till Trädgårdsföreningen och det gick åt cirka 8 000 muggar kranvatten.

Lejonfastigheter och Tekniska verken har en gemensam scen emellan sina tält, med underhållning för barnen. Bland annat framförs kortare nummer ur föreställningen Svingelskogen, som under sommaren spelas på friluftsteatern i Gamla Linköping, med sånger från djuren Långhoppa Hare, Kirre Kurre Ekorre, Smartur räv, Mårre Mård och Vimsiga Julle.

Lejonfastigheter bjuder under dagen in till en ridtur på allergivänliga men snabba hästar. Unga ryttarna belönas med en medalj efter målgång, och de äldre med en present som uppmuntrar till ytterligare fysisk aktivitet. Dessutom presenteras spännande byggprojekt i Linköpings kommun.

OBS!
För den som vill bidra med gamla leksaker till loppisen går det bra att lämna dem på någon av Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Under leksaksloppisen, som är gratis, byter leksakerna ägare och många barn får nya leksaker samtidigt som miljön sparas genom återanvändningen.

Tid: Lördagen den 27 augusti kl 10-16.
Plats: Stora torget i Linköping, mitt emot Folke Filbyterstatyn.

OBS! Ett mer detaljerat schema för arrangemanget kommer i augusti.

Lena Grönkwist, marknadskommunikatör Tekniska verken, 013-20 92 22
lena.gronkwist@tekniskaverken.se

Hanna Borglund, kommunikatör Lejonfastigheter, 013-20 54 55
hanna.borglund@lejonfastigheter.se