Tekniska verken vann 1:a pris för digital årsredovisning

Tekniska verkens digitala årsredovisning tog i kväll, 19 oktober, hem vinsten Svenska Designpriset 2017 med motiveringen: "En redovisning av hur engagerade, vackra och välfungerande digitala verk kan vara när det interaktiva och det tekniska mediet utnyttjas till fullo."

- Vi är så glada över priset och det är ett bevis på att vi tänkt rätt när vi satsat på en digital årsredovisning, där målsättningen har varit att få en mer levande och lättillgänglig årsredovisning. Den visuella upplevelsen - genom bilder, illustrationer och infografik - i kombination med konkreta och tydliga texter, är väldigt viktig för att skapa ett engagerande och användbart innehåll. Att årsredovisningen fungerar på alla plattformar är en förutsättning för tillgänglighet. I vår vision att bygga världens mest resurseffektiva region är en digital årsredovisning rätt satsning, säger Anna Nestun, marknadskommunikationschef på Tekniska verken i Linköping.

Det är andra året i rad där den digitala årsredovisningen har varit ett gemensamt arbete mellan Tekniska verken och Significant Bit, som också har samarbetat med Edit & Björnen vad gäller den tryckta versionen. Förra årets årsredovisning nominerades också till Svenska Designpriset.

- Det är otroligt roligt att för andra året i rad vara nominerad tillsammans med Tekniska verken! Vi har haft ett kanonbra samarbete med kommunikationsavdelningen, där vi fått stort gehör för idéer som ibland är ganska vågade. Det är det som krävs för att sticka ut ur mängden. Med den digitala årsredovisningen ville vi tillgängliggöra något som för många annars kan framstå som ganska fyrkantigt på ett mer livfullt sätt. Vår ambition med projektet har varit att med tydligt avstamp i Tekniska verkens identitet och utifrån projektets behov gestalta en lösning som både känns intressant och originell, säger Peter Hagström, grundare och utvecklare Significant Bit.

Anna Nestun, marknadskommunikationschef, Tekniska verken, 013-20 90 18
anna.nestun@tekniskaverken.se

Peter Hagström, grundare och utvecklare, Significant Bit, 011-333 00 99
peter@significantbit.se

Svenska Designpriset har som målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Det är en årlig tävling som är öppen för alla. Här utses Sveriges bästa grafiska designers för bland annat print, webb och mobil och fram till finalen i oktober går det att rösta på de olika nominerade bidragen.

Tekniska verken är en del av 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

• #svenskadesignpriset
  • #tekniska verken