Dilmahs grundare fyller 90 år!

Idag firar vi Merrill J. Fernando på hans 90:e födelsedag.

Dilmahs grundare har byggt hela företagets verksamhet på familjevärden och medmänsklighet, att alltid ge tillbaka till de som inte har så mycket. Filosofin var glasklar redan på den tiden då etiskt och socialt ansvar inte var lika aktuellt som det är idag. Merrill J. Fernando står idag lika stark i sin övertygelse om att ”Business is a matter of human service”.

Merrill har vigt sitt liv åt te. På 50-talet såg han att ägandet inom teindustrin låg hos ett fåtal stora västerländska företag. Ceylonte tappade sitt ursprung genom att bli en liten del i ett te som blandades med te från en rad olika länder. Han bestämde sig då för att ta strid för att tedrickare skulle få en kvalitetsprodukt som man kunde lita på. Målet var att öka respekten för den gröda som hans hemland Sri Lanka producerar med så mycket kunskap, omsorg och tradition.

"Att kombinera framgång med att göra människor glada, lindra fattigdom och ge anställda och deras familjer möjlighet till en ljusare framtid,att ge dem ett hopp om ett bättre liv – det är den enda vägen att mäta framgången för ett företag." - Merrill J. Fernando

Namnet ”Dilmah” kommer av sammanslagningen de två sönernas namn – Dilhan och Malik.

Dilmah är ett familjeföretag med över 70 års erfarenhet av teproduktion. Engagemanget, kunskapen och inte minst passionen för riktigt gott kvalitetste har gjort Dilmah till ett av världens 10 största teföretag.

Trots storleken så brinner man för det småskaliga och har ett omfattande etiskt engagemang. Varje år avsätts 15% av vinsten före skatt till olika välgörenhetsprojekt för att främja levnadsvillkor och miljö i Sri Lanka.

MJF Charitable Foundation hjälper aktivt och kontinuerligt befolkningen till bl a egen försörjning.

Dilmah Conservation startades med övertygelsen om att företag utöver sin kommersiella verksamhet, måste bidra till miljömässig hållbarhet. Hos Dilmah uppfylls detta genom flera olika initiativ inom områdena livsmiljö och artbevarande, miljöutbildning samt skyddande av biologisk mångfald.