Henrik Thorvinger, produkt- och utvecklingschef på Telavox.

Telavox anställer fler mjukvaruutvecklare och satsar internationellt

Det Malmöbaserade it- och telekombolaget Telavox, som jobbar med att omvandla den traditionella växeltjänsten till en modern och enkel onlinetjänst, satsar nu för att lansera telefoni- och växeltjänsten Flow internationellt. Ett steg i satsningen är att stärka den egna utvecklingsavdelningen. Under 2016 är ambitionen att nyanställa 30 mjukvaruutvecklare, och 16 av dem är redan klara.

Under det senaste året har Telavox expanderat och öppnat kontor i både Danmark och Norge. Nu vill Malmöbolaget titta på fler länder.

- Vi ser att det finns en stark efterfrågan av molnbaserade kommunikationstjänster även utanför Skandinavien. Med tanke på skalbarheten i vår växeltjänst Flow, och att det är en onlinetjänst så ligger den stora potentialen i internationell expansion. Det kräver ett större utvecklingsteam, menar Telavox utvecklingschef Henrik Thorvinger.

- Med fler utvecklare och UX-designers kan vi förenkla Flow ytterligare, finnas tillgängliga på fler plattformar och göra tjänsten ännu mer användarvänlig. Vi utmanar sättet företag kommunicerar och samarbetar på. Generellt så har telekom- och växeltjänster en låg användarvänlighet i allt från inköp till installering, drift och administration. Det vill vi ändra på, fortsätter Henrik.

Att växa i Öresundsregionen
Telavox är ett tillväxtföretag och har blivit utsett till DI Gasell-företag sex år i rad. Utvecklingsavdelningen sitter på Media Evolution City i Malmö och rekrytering av mjukvaruutvecklare sker främst runt om i Öresundsregionen.

- Det här är en spännande region med massor av kompetens. Vi är ett visionsdrivet it-bolag och lägger stor fokus på att skapa en arbetsmiljö som attraherar och stimulerar de allra bästa. Vi tror starkt på att den miljön långsiktigt måste vara utmanande och rolig. Visst är rekryteringen en utmaning, speciellt när det kommer till kvinnliga eller seniora utvecklare, men än så länge har vi en ganska förmånlig situation i Öresundsregionen. Däremot välkomnar vi debatten som spotifygrundarna har startat för att Sverige på lång sikt ska vara konkurrenskraftig och för att vi ska kunna fortsätta att finnas kvar i Malmö, menar Henrik.

Telavox utmanar sättet företag kommunicerar och samarbetar på. Fler än 250 000 personer i Skandinavien använder Telavox plattform Flow för smart telefoni, växel, chatt och mycket mer. Telavox har utsetts till både Gasellföretag och Superföretag. 2015 utsåg Red Herring Telavox till ett av de 100 ledande startup företagen i Europa.