Viktor Sandgren,  Head of Enterprise på Telavox. Foto: Jonas Erickson
Viktor Sandgren, Head of Enterprise på Telavox. Foto: Jonas Erickson

Telavox växlar upp satsningen på stora kunder

Telavox förenklar nu telekomtjänster för storbolag genom att anpassa sin produkt och organisation utefter storbolagens behov. Viktor Sandgren, som senast kommer från Telia där han arbetade som Senior Sales Manager, blir skandinavisk chef för den nya satsningen.

Telavox molnbaserade kommunikationstjänst Flow ska göra företagskommunikation enkel, rolig och relevant. En del i det är att kunder sedan en tid tillbaka själva kan starta mobilabonnemang, portera in telefonnummer, lägga till surf och förändra sina växeltjänster direkt via webben.

- Den här flexibiliteten ger frihet som uppskattas inte minst av större företag där förändringar i personal och organisation sker ofta. På det här området är Telavox absolut marknadsledande, säger Viktor Sandgren, Head of Enterprise på Telavox.

Även om Flow är utformat för att kunna administreras av kunden själv så är det inte alla som har behov av det. Telavox arbetar sedan ett år tillbaka med personliga Advisors som följer kunden från uppstartsmötet och över hela avtalstiden i en Service Manager-roll.

- Det är inget självändamål för oss att kunderna sköter sig själva. Vi uppskattar och behöver en ständig dialog med våra kunder. En personlig Advisor är expert på det enskilda företagets behov och lösning från Telavox, det är en nödvändig kontaktperson för den som har många användare, säger Viktor.

En skandinavisk helhetsleverantör
Telavox var tidigt ute med SIP-anslutningar och är idag en av Sveriges största leverantörer för företag. Med certifierade accesser till marknadens största växlar och en färdig integration med bland annat Microsofts Skype for Business, kan Telavox hjälpa kunder med en enkel helhetslösning för kommunikation.

- Med Telavox kan skandinaviska bolag ha en och samma leverantör för telefoni och växel samt integrera detta med Skype for Business. Den kombinationen är svårslagen och här ska vi bli bäst, säger Viktor.

Telavox - en innovativ uppstickare
Viktor Sandgren, med mer än 15 års erfarenhet i telekombranschen, har haft ett öga på Telavox sedan bolaget startade 2003.

- Att Telavox idag har 250.000 användare är ett kvitto på att företaget utvecklat tjänster som verkligen används och uppskattas. Telavox framgång är ett bevis på att det inte längre är självklart att den som byggt fasta och mobila nät är den naturliga samarbetspartnern när det gäller att ta hand om din företagskommunikation. Bra nätåtkomst är idag en förutsättning, men egentligen bara den motorväg som vi tillsammans fyller med trafik och innehåll, oavsett om det är musik på fritiden eller din kommunikationstjänst i arbetet, avslutar Viktor.

Viktor Sandgren, Head of Enterprise på Telavox
Mejl: viktor.sandgren@telavox.com

Telavox tjänst Flow är företagets telefoni, växel och chatt samlat i en app. Telavox är idag etablerade i hela Skandinavien och arbetar i Telias mobilnät i samtliga länder. Bolaget grundades 2003 som en av Sveriges första IP-telefoni leverantörer. Telavox har expanderat kraftigt och har under de senaste sju åren utsetts till både Gaseller och Superföretag. 2016 lyfte London Stock Exchange group Telavox som ett av Europas mest inspirerande företag. Omsättningen för 2015 uppgick till 333 MSEK.