TELEKOMRÅDGIVARNA VARNAR FÖR OSERIÖS FÖRSÄLJNING

Telekområdgivarna har sett en ökning av antalet klagomål mot Telanova och Mobile Group. Enligt konsumenter som hör av sig ger säljarna felaktigt sken av att ringa från konsumentens nuvarande telefonoperatör och skickar sedan dyra räkningar för till exempel produkter som högtalare och hörlurar som utlovats kostnadsfritt.

Konsumenter som råkat ut för detta beskriver att säljaren påstår att de ringer från deras befintliga operatör, erbjuder att sänka priset och lockar med gratisprodukter som en bonus. Konsumenter känner sig trygga i att tacka ja till vad de uppfattar som ett bra erbjudande.

Konsumenter berättar till exempel att de uppmanas att logga in hos sin operatör på Mina sidor med Bank-ID och att säljaren ”följer med” in och på så sätt får kunskap om konsumentens abonnemang.

När fakturan kommer visar det sig istället att säljaren ringt från Telanova eller Mobile Group, inte från den befintliga operatören, och fakturan rör exempelvis hårdvaruprodukter till hög kostnad – allt annat än gratis alltså.

Telekområdgivarna uppmanar:

• Logga aldrig in med ditt Bank-ID på uppmaning av en telefonförsäljare eller någon annan
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete
  • Om något verkar gratis är det sällan det, kontrollera erbjudandet noga innan du signerar avtalet
  • Inget erbjudande gäller ”endast idag”, låt dig inte stressas att tacka ja
  • Låt dig inte heller stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom

Telekområdgivarna ger rådgivning och hjälp för abonnemangsfrågor, men vi kan dessvärre inte hjälpa dig som enbart har problem med fakturor för hårdvara/produkter eller rena bluffakturor. I dessa fall kan du istället kontakta Hallå Konsument och få hjälp. Du kan också läsa mer om hur du kan göra om du anser att du fått en bluffaktura på Svensk Handels webbplats. Om du anser att du blivit utsatt för vilseledande marknadsföring kan du anmäla detta till Konsumentverket.

Är du journalist och vill veta mer? Kontakta:

Mattias Grafström, VD, 070-713 48 50