6 av 10 svenskar ruvar på affärsidéer – men få testar lyckan

Mängder av svenskar bär på affärsidéer som aldrig får se dagens ljus, visar en ny undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av Telenor. Av de med affärsidéer har 7 av 10 drömt om att förverkliga sin idé, men endast 3 av 10 har försökt. Med Telenor-initiativet ”140pitchen” öppnas helt nya dörrar för alla som vill testa potentialen i en idé och knyta kontakter med några av Sveriges främsta affärsänglar och entreprenörer. Den 12-16 oktober kommer det att vara möjligt att skicka in affärsidéer via Twitter eller Instagram och få dessa bedömda av tre profilstarka affärsänglar.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att få möta människor med entreprenörsdrömmar på det här nya sättet. Förhoppningsvis öppnar det dörrarna till massor av bra idéer och kontakter som jag aldrig hade kunnat nå genom mina vanliga nätverk. Det blir såklart en utmaning för deltagarna att kunna formulera sin idé på bara 140 tecken, men det handlar inte om att servera en färdig lösning utan snarare om att fånga mitt och de andra affärsänglarnas intresse, till exempel genom att sätta fingret på ett specifikt problem som man anser sig ha lösningen på, säger Magnus Wiberg, entreprenör och känd för att bland annat ha grundat prisjämförelsesajten Pricerunner.

Att det finns mängder av potentiella entreprenörer ute i Sverige råder det ingen tvekan om. När Telenor Företag, i samarbete med undersökningsföretaget YouGov, frågade drygt tvåtusen personer mellan 18 och 74 år om de någon gång haft en affärsidé svarade hela 6 av 10 ja. Bland dessa uppgav hela 7 av 10 (66%) att de haft tankar på att förverkliga sin idé.

Men att gå från tanke till handling är desto svårare. På frågan huruvida man aktivt försökt att förverkliga sin idé svarade endast 3 av 10 ja. De faktorer som anses viktigast för att man ska våga ta steget och göra verklighet av sin idé, utöver ren finansieringshjälp, är ”rätt kontakter” och ”bättre självförtroende”.

– Vi vill bidra till att främja företagande och entreprenörskap i Sverige och vi vet att våra tjänster som erbjuder ett digitalt och mobilt arbetssätt är centrala för den som vill starta företag. Vår förhoppning är att 140pitchen ska fånga upp de människor som har bra affärsidéer men som inte riktigt vet var de ska göra av dem, säger Christian Strömlid, marknadschef på Telenor Företag.

Affärsänglarna Magnus Wiberg (grundare Pricerunner), Susanna Falkengren (riskkapitalist känd från Draknästet) och Karolina Räntfors (grundare Tic) kommer att vara tillgängliga via @TelenorSverige under perioden 12-16 oktober. Tillsammans kommer de att bedöma, utvärdera och besvara de affärsidéer som twittras eller instagrammas under hashtaggen #140pitchen. Den bästa idén belönas bland annat med värdefull mentorstid tillsammans med affärsänglarna och fri kommunikation från Telenor under ett års tid.

Läs mer på http://tillganglighet.telenor.se

Om affärsänglarna:

Magnus Wiberg

Magnus Wiberg grundade Pricerunner och har sedan dess investerat i och hjälpt en mängd e-handelsbolag att växa och nå lönsamhet.

Susanna Falkengren

Susanna Falkengren är advokat, riskkapitalist och investerare. Hon har flera styrelseuppdrag och är delägare i en rad bolag inom medtech, it och innovation. Som investerare söker Susanna det unika, i form av affärsidé eller entreprenör.

Karolina Räntfors

Karolina Räntfors är grundare för Tic som tillverkar en produkt för att enkelt fästa skjortknappar. Produkten har hon utvecklat själv och Tic, som grundades 2009, finns idag över hela världen.

Fakta från undersökningen:

• 6 av 10 svenskar (64 %) har eller har någon gång haft en affärsidé.
  • 7 av 10 av dessa (66 %) har någon gång haft tankar på att förverkliga sin affärsidé, men endast 3 av 10 (34 %) har gjort ett aktivt försök.
  • De faktorer som anses viktigast för att man ska våga ta steget och förverkliga sin affärsidé är ”Pengar/finansiering” (27%), ”Självförtroende” (22%) och ”Rätt kontakter” (17%).
  • Topp 5 ämnesområden/branscher för affärsidéer:
    1. Service, försäljning, handel 27%
    2. Teknik, tillverkning 24%
    3. Data, IT 23%
    4. Design, hantverk 18% & Hotell, restaurang, turism 18%
    5. Kultur, nöje, fritid 17%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov, på uppdrag av Telenor. Under perioden 22 - 27 september 2015 har sammanlagt 2016 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

• telenor företag
  • sociala medier
  • affärsideer
  • affärsänglar