​Jimmy Ahlstrand blir ny chef för Corporate Affairs på Telenor Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2019 15:15 CEST

Jimmy Ahlstrand, tillträdande chef för Corporate Affairs på Telenor Sverige.

Telenor Sverige förstärker den svenska ledningsgruppen och utser Jimmy Ahlstrand till chef för enheten Corporate Affairs. Han kommer närmast från rollen som strategichef på Sveriges Television och tillträder sin nya roll den 8 september.

Jimmy Ahlstrand bär med sig 15 års erfarenhet från SVT, där han sedan 2009 ingått i företagsledningen och ansvarat för det övergripande strategiarbetet, inklusive public affairs, programetik samt regulatorisk och juridisk verksamhet med koppling till SVT:s public service-uppdrag.

– På SVT har jag arbetat med en ytterst samhällsviktig verksamhet och det ser jag fram emot att också göra på Telenor. Internets och det uppkopplade samhällets utveckling är för mig vår tids centrala demokratifråga och där har Telenor som operatör en nyckelroll. Företaget är samtidigt i en spännande fas i sin utveckling. Jag ser fram emot att tillämpa det jag lärt mig på SVT i en ny kontext, säger Jimmy Ahlstrand, tillträdande chef för Corporate Affairs på Telenor Sverige.

I rollen som chef för Corporate Affairs på Telenor Sverige kommer Jimmy Ahlstrand att ha ett samlat ansvar för funktionerna inom juridisk och regulatorisk verksamhet, compliance och privacy, samt kommunikation och hållbarhet. Han kommer att ingå i den svenska ledningsgruppen och rapportera till VD Kaaren Hilsen.

– Vi är väldigt nöjda med rekryteringen. Jimmys erfarenhet av att arbeta med samhällscentrala frågor i en reglerad bransch och i en nationell och europeisk kontext, kombinerat med hans strategiska spets och förståelse för affären är något som kommer att stärka oss i den omvandling vi är inne i som företag. Med sin kompetens, personlighet och sitt genuina driv blir Jimmy ett perfekt tillskott till ledningsgruppen, säger Kaaren Hilsen, VD för Telenor Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

press@telenor.se, 08-410 100 40

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,4 miljarder kronor (2018) och har cirka 1 600 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 173 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110,4 miljarder norska kronor (2018) och cirka 20 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com