MyTravel väljer Telenor för snabb och säker datatrafik i Norden

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2004 09:13 CEST

Den ledande researrangören MyTravel byter ut sin datainfrastruktur och väljer Telenor som helhetsleverantör av datatrafik för hela den Nordiska verksamheten. Ökad kapacitet, enkelhet att införa nya tjänster som IP-telefoni samt sänkta kostnader var de främsta anledningarna till att valet föll på Telenor. Med avtalet får MyTravel ett och samma datanät för företagets 80 kontor och butiker över Norden.

- Vi får ett betydligt snabbare nät än idag, med fyra gånger högre kapacitet till våra butiker och hela tio gånger högre kapacitet till huvudkontoren. Driftsäkerheten i datatrafiken kan även ökas markant tack vare redundansen i nätet, säger Thommy Jakobsson, ansvarig för IT-infrastruktur i Norden på MyTravel.

Avtalet löper under tre år och är värt ca 13,5 miljoner kronor. Just nu körs pilottester och införandet beräknas vara avslutat under september.

I framtiden planerar MyTravel att göra data- och telefonitjänster mer integrerade. Införandet av IP-telefoni är ett led i detta men fler tjänster planeras även. I ett första steg ska IP-telefoni införas för MyTravel Airways, det vill säga på flygplatserna.

- Vi ser Telenor som en långsiktig samarbetspartner för framtiden som kan leverera de framtida tjänster vi planerar inom data och telefoni, fortsätter Thommy Jakobsson.
MyTravel använde sedan tidigare Telenors nät för sitt distribuerade callcenter för företagets samtliga butiker i Norge, Danmark och Finland.

För mer information
Moniqa Löfstedt, Informationschef, Telenor AB, tfn + 46 8 5878 8101 eller +46 734 418101

Telenor AB är en ledande helhetsleverantör av datakommunikation, fast telefoni och mobiltelefoni. Bolaget är idag huvudutmanare till TeliaSonera på företagsmarknaden med tre huvudområden: större svenska och nordiska företag, mindre och medelstora svenska företag samt som nätgrossist. Telenor AB har ca 450 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. År 2003 omsatte bolaget 1,8 miljarder SEK.
Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag, med en omsättning år 2003 på 53,1 miljarder NOK. Företaget har ca 22.000 anställda i en rad länder i Europa och Sydostasien. Telenor är ett av nordens ledande företag för distribution av telefoni, information, kunskap och underhållning.
Telenors verksamhet inom företagskommunikation i Sverige är en sammanslagning av Telenor Business Solutions AB och Utfors AB.

Om MyTravel
MyTravel är ett semestervaruhus, som säljer resor över hela världen. I Sverige ingår Ving, Always, Trivsel och Globetrotter. Genom att samarbeta kan vi erbjuda bättre service, bättre produkter och bättre priser. MyTravel är dessutom ledande i resebranschen när det gäller miljöarbete och skapandet av en hållbar turism.

Divisionen MyTravel Northern Europe består av Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi säljer varje år över 1,5 miljoner resor på Internet, telefon och i butik, och sysselsätter 3500 medarbetare på 200 platser världen över.

MyTravel Group plc har också verksamheter i England och Kanada. Läs mer på www.mytravelgroup.com.