Panta mer – återvinn mobilen

Idag gömmer sig omkring 15 miljoner gamla mobiltelefoner i svenska hushåll*. Samtidigt så vill 82 procent av svenskarna återvinna sin gamla mobil enligt en undersökning som genomförts av Telenor. Naturskyddsföreningen och Telenor samlar in och återvinner gamla mobiltelefoner, sedan starten 2007 så har närmare 188 000 telefoner återvunnits.

Den 24:e – 26:e september är det den stora Återvinningshelgen som ska uppmana och inspirera svenskarna att återvinna sina el-produkter. Mobiler kan lämnas in i alla Telenors butiker och mindre shoppar. Telefonerna monteras isär och återvinns. För varje inlämnad telefon skänks en fast summa till Naturskyddsföreningen. De som tecknar ett abonnemang kan köpa tillbehör till ett värde av 250 kronor.

– Återvinningen är mycket uppskattad och vi vill göra det så enkelt som möjligt, därför tar vi emot gamla mobiler i alla våra butiker runt om i landet. Jag hoppas att ännu fler väljer att lämna in sin gamla telefon till oss istället för att låta den ligga kvar hemma trots att den inte används, säger Mattias Ringqvist, marknadschef Mobil Konsument, Telenor Sverige.

*Källa: Avfall Sverige

Läs mer om:
Återvinningsghelgen
Naturskyddsföreningen

Hitta närmaste Telenorbutik:
Telenors butikslista

För mer information,
kontakta presstjänsten:
08-41 00 75 55
eller sök information på vår webb:

• telenor
  • naturskyddsföreningen
  • återvinning
  • el-kretsen

Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet och tillsammans har de över 2 miljoner mobilkunder. Telenor Sverige har cirka 2100 anställda.

Telenor är en av världens största mobiloperatör mätt i antal abonnenter med verksamhet i 14 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2009 omsatte Telenor cirka 107 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).