Rekordvarm sommar och fotbolls-VM ledde till nytt surfrekord

Årets rekordvarma sommar och fotbolls-VM resulterade i nytt surfrekord i det svenska mobilnätet. Under juli månad mer än fördubblades surfandet över hela landet jämfört med samma period förra året. Det län som ökar mest är Gotland som ökar med 248 procent.

Under sommaren mobilsurfade vi mer än någonsin, visar ny statistik från Telenor. I Sverige ökade mobilsurfen i juli med 128 procent jämfört med samma period förra året, vilket är årets största ökning hittills.* Rekordvärme, fotbolls-VM och regn var alla bidragande till den ökade mobilsurfen. Den dagen det surfades allra mest var 22 juli, en dag som stora delar av norra Sverige drabbades av regn och åskskurar. De två andra dagarna då vi surfade som mest var när Sverige spelade kvartsfinal mot England den 7 juli och när VM-finalen spelades den 15 juli.

- Årets varma sommar och fotbolls-VM resulterade i en enorm ökning av mobilsurfen. Under sommaren befinner sig människor på resande fot vilket gör att man använder sig av mobilnätet i större utsträckning. Slappa dagar i solen med ljudböcker, strömmad video och musik, de allvariga skogsbränderna och en kortare period av kraftig nederbörd i vissa delar av landet tror jag alla bidrog alla till den ökade surfvolymen, säger Andres Suazo, nätexpert på Telenor.

Gotlands län ökade mest, sommarsurfen slog nämligen i taket och ökade med 248 procent, nästan dubbelt så högt som rikssnittet. Den största ökningen sker bland landets seniorer, i synnerhet de över 70 år och av dessa är det män över 70 år som ökar mest. Den kommun som ökar mest är Grums i Värmland som ökar med 317 procent. Värmlandsborna surfade mest i Sverige under juli och hade ett snitt som är betydligt högre än månadssnittet.

- Vi har under de senaste åren förändrat vårt digitala beteende och det är framförallt strömmad video som står för majoriteten av ökningen av förbrukad data. Samtidigt har täckningen förbättrats. Telenor har investerat kraftigt i att stärka mobilnätet, i synnerhet i norra Sverige, vilket skapar bättre förutsättningar att surfa oavsett var man befinner sig. Det finns idag tre operatörer som täcker 90 procent av Sveriges yta, säger Andres Suazo.

Topp fem län som ökar mest under juli
Norrbotten 163%
Uppsala 158%
Jämtland 155%
Värmland 151%

Så mycket ökade varje län under juli
Norrbotten 163%
Uppsala 158%
Jämtland 155%
Värmland 151%
Dalarna 148%
Örebro 148%
Västernorrland 144%
Västerbotten 139%
Jönköping 137%
Östergötland 136
Kalmar 129%
Västra Götaland 127%
Gävleborg 124%
Halland 122%
Västmanland 121%
Kronoberg 120%
Skåne 117%
Söndermanland 115%
Blekinge 114%
Stockholm 114%

Här surfade vi mest under juli
Värmland
Uppsala
Örebro
Jönköping
Dalarna

Topp tio kommuner som ökade mest under juli
Grums 317%
Gnosjö 316%
Nora 316%
Aneby 311%
Högsby 309%
Smedjebacken 283%
Kalix 278%
Östhammar 261%
Filipstad 221%

Så mycket ökade olika åldersgrupper i Sverige under juli
Över 70 år 148%
61-70 år 142%
51-60 år 134%
41-50 år 127%
31-40 år 132%
18-30 år 91%

*Tidigare i år visade statistik från Telenor att mobilsurfen mellan perioden januari – april 2017 och januari – april 2018 ökade med 96 procent.

*Om statistiken:
Telenor har sett över dataförbrukningen hos åldersgrupper på över en miljon privata mobilkunder och jämfört perioden juli 2017 med juli 2018. Presenterad statistik avser procentuell ökad surfmängd mellan perioderna. De kommuner som har ett för lågt urval privatabonnenter under perioden är borttagna ur statistiken.

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 680 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,4 miljarder kronor (2017) och har cirka 1 700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media, med mer än 170 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 112 miljarder norska kronor (2017) och cirka 22 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com