​Telenor inleder 5G-pilot med Ericsson

Telenorkoncernen inleder ytterligare en 5G-pilot i Norge, nu tillsammans med Ericsson. Piloten pågår fram till år 2020 då ambitionen är att börja erbjuda 5G till kunder. Projektet kommer att genomföras i det kommersiella mobilnätet tillsammans med kunder och partners. Sedan tidigare bedriver Telenor Skandinaviens första 5G-pilot i Kongsberg, där invånare getts möjlighet att prova på framtidens mobilnät i vardagen.

Syftet med den nya piloten är att testa 5G-teknologin tillsammans med leverantörer och genom experiment undersöka hur kunder och företag kan dra nytta av de stora möjligheterna med 5G. Piloten som är i planeringsstadiet kommer att inledas under andra halvan av 2019 och pågå fram till 2020, då Telenor har som ambition att börja erbjuda 5G i både Sverige och Norge.

- Det är viktigt för Telenor att aktivt testa 5G-tekniken med våra leverantörer för att få nya erfarenheter. Genom att experimentera ser vi över de tekniska kraven för 5G och får inblick i hur kunder och företag kan dra nytta av tekniken. Tillsammans med Ericsson kommer vi att undersöka hur 5G-nätverket kan utformas och hur teknik kan användas för att testa och utveckla nya produkter och tjänster, säger Ruza Sabanovic, Telenor Group Technology Executive Vice President.

I Sverige inleds utbyggnaden av ett rikstäckande 5G-nät under 2019. Det presenterades nyligen efter att Telenor säkrat frekvenser i 700MHz-bandet. Mobilnätet kommer att byggas ut med över 60 procent, vilket innebär tusentals nya basstationer över hela Sverige.

Den svenska 5G-utrullningen påbörjas i landets storstäder följt av större sommar- och vinterorter. Parallellt fortsätter Telenor att investera kraftigt för att stärka och uppgradera det befintliga 4G-nätet, vilket kommer ge betydligt högre kapacitet och upplevd hastighet. Utbyggnaden genomförs inom ramen för det gemensamma samarbetet med Tele2.

- I år börjar vi med den största nätsatsningen sedan utbyggnaden av vårt rikstäckande 4G-nät. Vi vill digitalisera Sverige genom 5G och investerar nu kraftigt för att bygga ut och förstärka vårt mobilnät. Vårt nät täcker idag 99.9% av befolkningen och det kommer vårt 5G-nät också göra när vi är färdiga. Vår utbyggnadsplan är både ambitiös och aggressiv, något vi är riktigt stolta över, säger Andres Suazo, Nätexpert på Telenor Sverige.

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 680 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,4 miljarder kronor (2017) och har cirka 1 700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media, med mer än 170 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 112 miljarder norska kronor (2017) och cirka 22 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com