Telenor Sverige ökar samarbetet med Region Skåne

Telenor Sverige har förnyat och utökat samarbetet med Region Skåne om leverans av fast och mobil telefoni samt ett reservtelefonisystem. Affären, som är värd cirka 60 miljoner kronor, bygger på ett befintligt samarbete och omfattar bland annat 33 000 anknytningar.

Samarbetet är delvis en omförhandling av nuvarande avtal för mobil och fast telefoni samt så kallad Colocation – en datahall med högsta tänkbara säkerhetsnivå, i vilken Region Skåne kan placera verksamhetskritisk utrustning. Affären omfattar även ett nytt avtal om ett reservtelefonisystem som kopplas in på 1200 mobilabonnemang tillhörande nio sjukhus i regionen. Reservtelefonisystemet säkerställer att sjukhusens kommunikation inte påverkas av eventuella störningar och avbrott.

– Vår relation till Region Skåne går långt tillbaka i tiden och vi är mycket glada över att nu få fortsätta vårda och utveckla den. De är helt beroende av att kommunikationen fungerar i alla lägen och med våra tjänster kan vi erbjuda den säkerhetsnivå som krävs, framförallt med vårt reservtelefonisystem till regionens sjukhus där telefonin är en verksamhetskritisk funktion, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef Företag, Telenor Sverige.

– Vi har samarbetat med Telenor under en längre tid och det känns både tryggt och bra att förlänga avtalen. Telenor levererar lösningar som motsvarar våra krav och behov, framförallt vad gäller säkerhet och driftkvalitet, säger Lennart Wallén, avdelningschef vid IT-avdelningen i Region Skåne.

Samarbetet med Region Skåne löper över 18 och 60 månader.

• mobiltelefoni
  • fast telefoni

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en omsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2100 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 203 miljoner mobilabonnenter (Q4 2010), en omsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och en arbetsstyrka på cirka 32 000 arbetsår. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com