Telenors undersökning Barns mobila vanor: Sällskapsdjur och surfplatta högst på barnens önskelista

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 11:25 CET

Telenor har i samarbete med TNS Sifo intervjuat 1500 barn om önskelistan inför jul. På frågan ”Vilken av de här sakerna skulle du helst vilja ha, om du fick välja?” svarar 13 procent av barnen 7-11 år och 7 procent av barnen 4-6 år en ny smartphone eller surfplatta. Högst upp på listan ligger dock sällskapsdjur (23 respektive 22 procent).

Undersökningen är en av de allra största och mest ambitiösa undersökningarna av barns mobila vanor. Barnen har intervjuats genom sina föräldrar. På frågan om vad man helst vill ha i julklapp fanns förutom sällskapsdjur, smartphone och surfplatta alternativ som syskon, godis flera gånger i veckan och fritt årskort på nöjespark.

-  Surfplattan har verkligen slagit igenom bland barnen och utvecklingen går supersnabbt. Användarvänligheten och möjligheten att kombinera nytta med nöje är förmodligen starka skäl. Surfplattan är en kombination av spelkonsol, böcker, datorer, dvd-spelare och mötesplatser. Något som liknar ett sällskapsdjur kan man säkert hitta i appfloran men syskon kan den inte ersätta, säger Daniel Särefjord, konsumentchef på Telenor Sverige

7-11-åringarnas önskelista

10.  Leksaker

10.  Skateboard