Husqvarna Battery Box är en uppkopplad och obemannad verktygsbod som rymmer 30 elektroniska förvaringsskåp med olika batteridrivna trädgårdsredskap som kan hyras via en app.

Husqvarna tar, med hjälp av Telenor Connexion och partners, steget in i delningsekonomin

Husqvarna Battery Box – världens första uppkopplade verktygsbod – ger villaägare enkel tillgång till batteridrivna trädgårdsredskap.

Internet of Things (IoT) och delningsekonomin förändrar världen i snabb takt. Dessa koncept skapar nya spännande möjligheter för företag att utforska nya affärsmodeller och nya tekniska lösningar samtidigt som de bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Pilotprojektet Husqvarna Battery Box, som är det första i sitt slag, är en del av Husqvarnas satsning på innovativa och hållbara lösningar för park och trädgård. Villaägare i Stockholm får från den 1 maj tillgång till en ny tjänst; en verktygsbod fylld med batteridrivna trädgårdsredskap (häcksaxar, motorsågar, blåsare, trimmers) som alla går att hyra via en app.

– Bilar och hem är redan en etablerad del av delningsekonomin. Att dela produkter som man bara behöver ibland, som en häcksax, ligger i tiden för många villaägare. Husqvarna Battery Box är ett bra exempel på vårt intresse för att utveckla nya innovativa och hållbara lösningar som är bra både för omvärlden och våra återförsäljare, säger Pavel Hajman, President, Husqvarna divisionen.

Husqvarna Battery Box är en 8x3 meter obemannad och uppkopplad verktygsbod som rymmer 30 elektroniska förvaringsskåp. I varje skåp finns ett batteridrivet trädgårdsredskap (häcksax, motorsåg, blåsare, trimmer) som bokas via en mobilapp för 350 kr per dag. Samma mobilapp används för betalning, manualer samt för att öppna och stänga förvaringsskåpet vid hämtning och lämning av produkter. Den solcellsdrivna verktygsboden är placerad vid shoppingcentret Bromma Blocks, 15 min väster om Stockholm city.

Ett ekosystem av samarbetspartners

Husqvarna Battery Box är resultatet av ett ekosystem av partners, där Telenor Connexion levererar uppkoppling och molnlösning och där företaget tagit in sina samarbetspartners Flex, HiQ och Zuora. Flex har designat och byggt den uppkopplade verktygsboden, vilken kommunicerar via molnlösningen från Telenor Connexion. Zuora levererar betalningslösningen och HiQ har byggt mobilappen och systemet som knyter ihop tekniken. Shoppingcentret Bromma Blocks upplåter plats för piloten.

– Vi är mycket glada över att vara en del av detta innovativa och spännande projekt. För oss är Husqvarna Battery Box ett perfekt projekt att tillämpa vårt ekosystem av partners, riktat mot företag som vill genomföra en digital transformation. Det visar att Telenor Connexion inte bara är en IoT-partner, utan även en möjliggörare för den uppkopplade helhetslösningen där allt från säkerhet, drift och service, hårdvara och betalningslösning mot slutkund ingår, säger Mats Lundquist, VD, Telenor Connexion.

Hållbarhet och innovation sätts på prov

Pilotprojektet är en del av Husqvarnas hållbarhetsarbete, där målet är att öka andelen tysta och batteridrivna produkter i tätbebyggda områden. Syftet är dessutom att trycktesta tekniken och lära sig mer om kundbeteenden, intäktsmöjligheter för återförsäljare samt avgöra om marknaden är redo för den här typen av tjänst. Testperioden löper från 1 maj till 31 oktober 2017.

Margaretha Finnstedt, Husqvarna, margaretha.finnstedt@husqvarnagroup.com, 070-678 61 58
eller Åse Balko, PerPR, ase@perpr.se, 08-400 255 15

Kristina Grandin,PR & Communications, Telenor Connexion