Lyse väljer Telenor Connexion för smarta elmätare

Lyse väljer Telenor Connexion för smarta elmätare

Lyse Elnett är det första större nätbolaget att på bred front installera smarta elmätare i norska hem. Utrullningen är ett startskott som gör fler tjänster för smarta hemmet möjliga. Som leverantör av mobilkommunikationen i lösningen, som ska installeras i 140 000 hushåll, har Lyse valt Telenor Connexion.

Senast 1 januari 2019 ska alla elkunder i Norge ha tillgång till smarta elmätare, enligt ett beslut om AMS (avanserte måle- og styringssystem) av Norges vassdrags- og energidirektorat. Elnätsbolagen ansvarar själva för införandet och den första utrullningen i bred skala påbörjas i slutet av året när Lyse börjar installera smarta elmätare hos sina kunder i Sør-Rogaland. Utrullningen beräknas omfatta totalt 140 000 hushåll fram till slutet av 2018.

Lyse Smart är på uppdrag av Lyse Elnett ansvarig för kommunikationen till och från mätaren. Företaget ska även erbjuda kommersiella tjänster som är valfria för kunden.

– Smarta elmätare är en milstolpe som gynnar både kunderna och samhället. Kommunikationsenheten hos mätaren kan också vara ett nav för tjänster i det smarta hemmet, och denna utrullning eliminerar delar av den höga kostnadsbarriär som har präglat marknaden för smarta hem. Kunderna kan då enkelt styra belysning, värme, larm, dörrar och solskydd från sin smartphone eller surfplatta, säger Jan Holm, VD på Lyse Smart, ett dotterbolag till Lyse som utvecklar och säljer denna sorts lösningar under varumärket Smartly.

De smarta elmätarna registrerar strömförbrukningen på timbasis och skickar automatiskt denna information till Lyse Elnett genom en kommunikationsenhet kopplad till mätaren. Det innebär att kunderna kan få detaljerad information om sin strömförbrukning och på så sätt en mer exakt avräkning. I kombination med värmestyrning kan detta hjälpa kunder att spara pengar genom att endast förbruka värme när de faktiskt behöver den, och när priserna på elmarknaden är låga. Dessutom kommer Lyse Elnett att ytterligare förbättra leverans-kvaliteten genom att utnyttja data från mätarna.

Tillgängligheten i systemet viktigt

– Det är mycket viktigt för oss att etablera kvalitet i våra kommunikationslösningar. Vi har valt ett system som ger oss redundanta kommunikationslösningar och där Telenor Connexion levererar en central komponent som kommunicerar via mobilnätet.

Vi ska leverera välfärdsteknologi för att äldre ska kunna bo hemma tryggare och längre, och hemmets viktigaste funktioner blir digitaliserade. Tillgänglighet och stabilitet är oerhört viktigt och därför valde vi Telenor Connexion som har erfarenhet från detta område, säger Holm.

Lösningen från Telenor Connexion innefattar både hårdvara och tjänster. Telenor Connexion levererar också en VPN-lösning och access till realtidsdata för säker kommunikation mellan Lyse Elnett och mätaren. Till detta kommer supporttjänster tillgängliga dygnet runt, bland annat för omedelbar felsökning, och access till landets ledande nätverk från Telenor Norge.

– Vi är stolta både över att Lyse har valt oss som leverantör i den första större utrullningen av AMS och över att vara delaktiga i att minska energiförbrukningen, säger Per Simonsen, VD på Telenor Connexion. Vi har gedigen erfarenhet på området då vi medverkade till att koppla upp och drifta närmare 1 miljon elmätare som ett led i regleringen av elmarknaden i Sverige 2009. Våra kommunikationslösningar finns även i flera andra kritiska tjänster som hemlarm, OnCall (larm i bilar) och andra övervakningstjänster.

Telenor Connexion är ett helägt dotterbolag till Telenor Group. Företaget är helt dedikerat till affärslösningar inom machine-to-machine (M2M) och Internet of Things (IoT).

Espen Schiager, Kommunikasjonsrådgiver, Lyse Energi AS
espen.schiager@lyse.no, +47 4750 9176