Centralparken är Årets Stadsbyggnadsprojekt i Täby 2015

Centralparken är Årets Stadsbyggnadsprojekt i Täby 2015. Boende i Täby har nominerat kandidaterna och vinnaren har utsetts av Täby kommun. Det 1, 2 kilometer långa parkstråket karaktäriseras av utblickar över böljande gräsmattor omgivna av skogsridåer och bostadsområden.

Parken har nyligen genomgått en omfattande upprustning med Tema som ansvarig landskapsarkitekt. Konceptet var att skapa en aktivitetsfylld stadsdelspark där ljussatta gångstråk leder besökaren genom en serie av parkrum. Här finns generösa lekplatser med klätterpyramid, asfaltskullar och lekbuskage. Perennplanteringar skapar trädgårdsrum med sittplatser, solsängar och boulebanor. Joggare kan stanna till vid parkens nya utegym och här finns även ett särskilt seniorgym anpassat för äldre motionärer. Centralparkens odlingslotter är en populär aktivitet och mötesplats för odlare i alla åldrar.

Juryns motivering:

"Stadspark med ett rikt utbud för alla åldrar och alla årstider. Centralparken ingår i ett grönt stråk som, när Täby park är utbyggt med sin stadspark, sammanbinder centrala Täby och Stolpaskogen med Värtans strandpromenad. Stadsparkens karaktär med långa gröna utblickar, likt en engelsk landskapspark, med generösa gräsytor och parkrum, möjliggör många aktiviteter samtidigt. När Täby bygger stad har stadsparkerna en stor betydelse för att säkra attraktiviteten och halva Täby grönt med närhet till parker och gröna promenadstråk. Gestaltat av Tema landskapsarkitekter i samarbete med parkhenheten i Täby kommun."

• stadsbyggnadsprojekt
  • stadsbyggnadspris
  • centralparken

Temagruppen Sverige AB - i dagligt tal Tema - är ett av Sveriges ledande företag inom arkitektur, landskapsarkitektur och projektledning med cirka 190 medarbetare i Stockholm, Uppsala, Malmö och Norrköping. Tema grundades 1957. Läs mer om Tema på http://www.temagruppen.se/.