Tyresö kommun förnyar torg och park i Tyresö Centrum

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 10:29 CEST

Tyresö kommun har sedan några år tillbaka tagit ett helhetsgrepp för förnyelse och upprustning av Tyresö centrum. I arbetet ingår bland annat att skapa ett nytt centrumtorg och en stadspark. Efter ett parallellt uppdrag har Tyresö valt att gå vidare med Temas förslag.

I februari 2013 blev Tema som ett av tre företag inbjudna av stadsbyggnadskontoret i Tyresö att komma med gestaltningsidéer för torget och parken. I Temas förslag skapas ett parktorg och en finpark - en ny mötesplats som länkar samman centrumet med dalgången. En bärande gestaltningsidé är att ta hand om dagvattnet på ett hållbart sätt, som dessutom är attraktivt för både människor och djur. Tema föreslår en blågrön struktur bestående av träd, häckar och perennplanteringar. Dagvattnet synliggörs genom öppna rännor och renande våtmark/raingarden.

Projektet startar omgående med programarbete för parken, som följs av projektering för generalentreprenad under hösten 2013.

Ansvarig landskapsarkitekt: Sara Vikstrand
Medverkande landskapsarkitekter: Helena Eriksson, Jack Johnsson, Hanna Frisk