Ny myndighet till Torsplan i Stockholm

Den 1 juni fick Sverige en helt ny myndighet - Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Tenant & Partner har erhållit uppdraget att anpassa IVO:s lokaler på Torsplan i Stockholm och att hantera flyttprojektet.

Regering och riksdag har beslutat att en ny myndighet ska ta över en del av de uppgifter Socialstyrelsen har i dag. Inspektionen för vård och omsorg ska bland annat arbeta med tillsyn och tillstånd inom socialtjänsten, verksamheter som ger stöd och service till personer med funktionshinder samt hälso- och sjukvården.

IVO kommer att sitta på cirka 7 500 kvm på Torsplan i Stockholm, där man får NCC som hyresvärd. Inflyttningen sker i två omgångar under den första hälften av 2014 och när myndigheten är i full gång räknar man med att sysselsätta cirka 600 personer, varav 300 på Torsplan.

Tenant & Partners uppdrag är att anpassa lokalerna och att projektleda flytten så att verksamheten får en friktionsfri start.

- Tack vare samarbetet med Tenant & Partner i förberedelserna inför bildandet av IVO har vi säkerställt metod och kvalitet i arbetet med att förbereda befintliga och nya lokaler, säger Patric Winther, chef för avdelningen för verksamhetsstöd och -styrning på IVO.

- IVO är en spännande utmaning för oss på Tenant & Partner, säger Torbjörn Eriksson, vd för Tenant & Partner. Idag består IVO av en handfull personer, men snart ska de vara 600 personer som arbetar tillsammans i effektiva och verksamhetsanpassade lokaler. Projektet ställer höga krav på oss - här gäller det att förutse de önskemål och behov som kan tänkas finnas i en organisation som ännu inte finns.

Tenant & Partner är Sveriges ledande hyresgästkonsult. Vi hjälper dig till rätt lokal, rätt anpassad, till marknadens lägsta kostnad – var som helst i Sverige eller i världen. Vi arbetar med ekonomiska och juridiska frågor rörande fastigheter och kommersiella lokaler, och arbetar aldrig på uppdrag av fastighetsägare.