Jesús Azpeitia är ny kreativ ledare på Tengbom i Stockholm.

Jesús Azpeitia går till Tengbom

Den 15 januari började Jesús Azpeitia som kreativ ledare på Tengbom i Stockholm. Med sin hyllade och erkända profil i branschen är hans uppdrag att stärka uttrycket och innovationen i gestaltningen. Målet är inställt på att ha skoj samt höja den kreativa nivån.

Jesús Azpeitia är mångfaldigt hyllad arkitekt, föreläsare, inspiratör, lärare samt förre detta utbildningsansvarig och proprefekt på KTH. Hans passion för arkitektur finns inom hållbarhetsfrågor med särskilt intresse för estetik och sociala aspekter. Som utsedd till årets bästa lärare på KTH 2012 kan han konsten att inspirera till lärande. Hans ledarskap kopplat till den kreativa processen lägger en grund för innovativ gestaltning, något han nu ska växla upp på Tengboms huvudkontor.

- Jesús Azpeitia har allt som vi behöver för att förstärka vår kreativa kultur. Den kreativa och lekfulla miljön vi alla upplevde under arkitekturutbildningen vill vi hitta tillbaka till med Jesús hjälp, och naturligt vidga våra vyer i bredare och mer insiktsfulla dialoger om arkitektur, säger Mark Humphreys, kontorschef i Stockholm.

I Jesús rollbeskrivning ingår att stödja ledare med målet att öka den arkitektoniska kvaliteten under designprocessen såväl som i slutprodukten. Detta kommer att genomföras genom mentorskap och uppföljningar under gestaltningsprocesserna, men även genom att gå in som gestaltningsledare i högprofilerade projekt och tävlingar.

- Tengboms ambitioner och angreppssätt ligger i linje med min syn och nu var timingen perfekt för att påbörja denna resa. Vi ska framförallt ha skoj tillsammans, det är nyckeln till kreativ utveckling, säger Jesús Azpeitia.

Med styrelseuppdrag i både Sveriges Arkitekter och Stockholms Arkitektförening, kommer Jesús med ett ovärderligt internationellt nätverk, utöver breda erfarenheter från akademi till näringsliv. Han kommer att utgå ifrån huvudkontoret i Stockholm med störst fokus på husarkitektur.