Kristina Bertl och Peyman Ghiasi tilldelasTePe-stipendium för odontologisk forskning vid Malmö högskola

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2015 08:30 CET

TePe-stipendium, som är instiftat för att främja odontologisk forskning med inriktning på oral hälsa vid Odontologiska fakulteten i Malmö, tilldelades den 21:e december;

Kristina Bertl, tandläkare och odontologie doktor som forskar vid avdelningen för Parodontologi med Samhällsodontologi belönades med 100 000 kr för sitt projekt "Hyaluronan in the treatment of residual pockets in periodontitis patients: a randomized controlled clinical trial".

Peyman Ghiasi, tandläkare och ST-tandläkare vid avdelningen för Oral protetik, uppmärksammades med 50 000 kr för sitt projekt "En prospektiv randomiserad kontrollerad studie om kostnadseffektivitet, patienttillfredsställelse, biologiska och tekniska komplikationer vid behandling med implantatförankrad hel överkäksprotes jämfört med implantatstödd fast brokonstruktion i överkäken".

”Alltsedan starten 1965 har TePe fått ta del av Tandvårdshögskolans kunnande vid utvecklingen av nya produkter. Stipendiet är ett sätt för oss att bidra till den fortsatta kunskapsutvecklingen på det odontologiska området och samtidigt visa vår tacksamhet”, säger Joel Eklund, vd TePe Munhygienprodukter AB

TePe Munhygienprodukter AB är ett privatägt företag som tillverkar munhygienprodukter sedan 1965. All design, utveckling och produktion bedrivs vid vår anläggning i Malmö.

Vår välkända mellanrumsborste, tillsammans med våra tandborstar, specialborstar och tandstickor, används dagligen av konsumenter och tandvårdsexpertis i 60 länder världen över. TePe har 250 anställda och en omsättning på 500 mkr. Idag har TePe dotterbolag i Italien, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland.