Liv Kroona och Bertil Kinnby tilldelas årets TePe-stipendium

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 10:46 CET

18 december, traditionsenligt vid julmottagningen på Odontologiska fakulteten vid Malmö högskola, utdelades årets stipendium från TePe Munhygienprodukter AB. Stipendiet delas i år mellan Liv Kroona och Bertil Kinnby.

Liv Kroona, doktorand vid Avdelningen för oral patologi, premieras för sitt projekt ”How does toothpaste with carvone affect the oral mucosa in patients with oral lichenoid lesions and contact allergy to carvone”, som handlar om hur tandkräm med carvone påverkar slemhinnan hos individer med orala lichenoida lesioner med eller utan kontaktallergi mot carvone.

Bertil Kinnby, lektor vid Avdelningen för oral biologi, belönas för sitt projekt ”Inhibition of bacterial protease activity by the endogenous protease inhibitor PAI-2”, som syftar till att identifiera bakteriella proteaser för att få en ökad kunskap om de mekanismer som initierar gingivala inflammationer.

”Detta är två spännande projekt som visar vidden inom odontologisk forskning”, kommenterar Anna Nilvéus Olofsson, Manager Odontology och Scientific Affairs på TePe.

TePes stipendium, som i år uppgår till 125 000 kronor, är instiftat för att främja odontologisk forskning med inriktning på oral hälsa vid Odontologiska fakulteten i Malmö. Stipendiet räcktes över av TePes VD Joel Eklund.

”Vi har ända sedan starten dragit nytta av Tandvårdshögskolans kunnande vid utvecklingen av nya produkter. Genom stipendiet har vi från TePes sida en möjlighet att ge ett litet bidrag till den fortsattakunskapsutvecklingen på det odontologiska området, och samtidigt visa vår tacksamhet över den kunskap vi har fått ta del av hittills”, säger Joel Eklund.

Marcus Fröbel
Nordisk försäljningschef
marcus.frobel@tepe.com
040-670 11 72

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag som grundades 1965. TePe utvecklar, tillverkar och säljer munhygienprodukter som interdentalborstar, tandborstar och tandstickor. Företaget har 200 anställda och omsätter 400 mkr. Huvudkontor och all produktion finns i Malmö. TePe har dotterbolag i Holland, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland, och exporterar till ytterligare 50 länder. All produktutveckling sker i nära samarbete med tandvårdsexpertis och produkterna säljs via tandvårdskliniker och apotek.