Malmös största solcellsanläggning invigs på TePe

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2018 09:00 CET

Malmös största solcellsanläggning är installerad på en av TePes produktionsbyggnader.

På onsdag den 17 januari invigs den solcellsanläggning som TePe Munhygienprodukter AB, i samarbete med E.ON, installerat på taket till en av sina fabriksbyggnader i Fosieby Industriområde. Solcellsanläggningen är den största i Malmö och gör det möjligt att använda den energi som produceras på plats direkt i tillverkningen. Anläggningen invigs av Joel Eklund, vd på TePe, Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON, och Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

På en takyta om cirka 2 600 kvadratmeter har 955 solpaneler installerats med en beräknad produktion om cirka 220 000 kWh/år.

– Vi vill vara drivande i en långsiktigt hållbar utveckling och är stolta över att inviga Malmös största solcellsanläggning. Under gynnsamma väderförhållanden kommer vi att kunna tillverka Sveriges mest sålda tandborste helt och hållet med hjälp av solenergi, säger Joel Eklund, vd på TePe.

Installationen är gjord i samarbete med energiföretaget E.ON, som tillsammans med sina kunder driver omställningen mot ett hållbart samhälle.

– Vårt mål är att all energi som vi producerar och levererar ska vara hundra procent återvunnen eller förnybar senast 2025. Vi är därför väldigt glada över samarbetet med TePe, vars solcellsanläggning är ett bra exempel på kundlösning som leder till konkret miljönytta, säger Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON.

Investeringen i Malmös största solcellsanläggning välkomnas även av Malmö stad.

– Malmö stads miljöprogram innehåller ambitiösa mål och ett av dem är att staden ska försörjas till hundra procent av förnybar energi 2030. För att nå dit måste både kommun och näringsliv hjälpas åt och satsningen på solenergi ser vi som ett positivt steg i det gemensamma arbetet med att göra Malmö till Sveriges klimatsmartaste stad, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Pressinbjudan

Välkommen till invigningen av solcellsanläggningen.

Datum: 17 januari 2018

Tid: 11.30 – 12.45

Var: TePe Munhygienprodukter AB, Bronsåldersgatan 5, Malmö. TePe bjuder på lättare förtäring/lunch.

Anmälan skickas till Kajsa Hindberg, TePe, kajsa.hindberg@tepe.com.

Fakta om solcellsanläggningen

• Använd takyta ca 2 600 kvm
  • 955 solcellsmoduler installerade
  • 253 kW effekt
  • Beräknad produktion om cirka 220 000 kWh/år (motsvarar ca 15 villor eller ca 60 lägenheter)
  • TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag grundat 1965. Sortimentet av mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor är framtaget i samarbete med tandvårdsexpertis med syfte att främja en god munhälsa. All design, utveckling och produktion bedrivs vid huvudkontoret i Malmö. Dotterbolag i sju länder och distributörer i över 60 länder marknadsför produkterna, som huvudsakligen säljs via tandvård, apotek och dagligvaruhandel. TePe har 320 anställda och en omsättning på 700 mkr (2017).