TePes ägare Bertil Eklund utsedd till hedersdoktor

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 16:08 CET

Bertil Eklund, ägare och styrelseordförande för TePe Munhygienprodukter AB, har utsetts till hedersdoktor vid Odontologiska fakulteten på Malmö högskola. Utmärkelsen delades ut vid Malmö högskolas årshögtid i Malmö Konserthus den 21 oktober. Bertil Eklund hedras för sitt långvariga engagemang i odontologisk forskning och för sin betydelse för forskningen vid Odontologiska fakulteten.

”Det är en stor ära och betyder mycket för mig eftersom vi under lång tid haft ett mycket gott samarbete med Tandvårdshögskolan”, säger Bertil Eklund.

Samarbetet mellan TePe och Tandvårdshögskolan inleddes redan 1965, då Bertil Eklunds far, Henning Eklund, utvecklade den trekantiga tandstickan i trä tillsammans med professorer vid fakulteten. Sedan dess har denna samverkan fördjupats. TePe utvecklar kontinuerligt nya produkter i dialog med Tandvårdshögskolan. Varje år delar TePe även ut ett stipendium för främjande av odontologisk forskning och särskilt förebyggande tandvård.

TePe är ett familjeföretag med all utveckling och produktion i Malmö. Under Bertil Eklunds och vd Birgitta Nilssons ledning har företaget gått starkt framåt och har idag en omsättning på ca 300 miljoner kronor och distribution i över 50 länder. 2010 belönades Bertil Eklund med Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj. Han har även utnämnts till Årets Företagare 2008 i Malmö.

Regina Adalberth
Försäljningschef Norden Tandvård
E-post: regina.adalberth@tepe.com

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag som grundades 1965. TePe utvecklar, tillverkar och säljer munhygienprodukter som mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor. Företaget har 150 anställda och omsätter 300 mkr. Huvudkontor och all produktion finns i Malmö. TePe har dotterbolag i Italien, Nederländerna, Spanien, Tyskland och USA, och exporterar till ytterligare 50 länder. All produktutveckling sker i nära samarbete med tandvårdsexpertis och produkterna säljs via tandvårdskliniker och apotek.