Utmana TePes tandhygienist på Allt för Hälsan 2011!

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 09:45 CET

Vad är det för mening med att borsta mellan tänderna? Och hur går man till väga? Allt för Hälsan i Älvsjö är ett gyllene tillfälle att få veta allt om tänder och tandvård. På plats i TePes monter C24:52 finns TePes tandhygienist, redo att svara på alla tänkbara frågor om munhälsa.

Har man aldrig tidigare frågat sig varför man ska göra rent mellan tänderna, är det hög tid. Tandborsten rengör enbart ca 60% av tandens ytor. Mellan tänderna, dit tandborsten inte når, återfinns de vanligaste sjukdomarna i munhålan – tandköttsinflammation och hål i tänderna (karies). Tandköttsinflammation kan leda till tandlossning. Omkring 35% av Sveriges vuxna befolkning drabbas av mild eller måttlig tandlossning och 10-15% av avancerad tandlossning. De vanligaste orsakerna till att man förlorar tänder är tandlossning och karies. Dessutom visar flera studier att bristande munhygien kan öka risken för allmänsjukdomar, t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar.

Effekten av god munhygien är alltså inte bara ett fräscht leende och lägre tandläkarkostnader, utan även ökad hälsa på lång sikt. Om detta och mycket mer kan TePes tandhygienist berätta i monter C24:52. Där finns även TePes illustrativa broschyrer med tips och råd om munhygien samt produkter till mässpriser.

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag som grundades 1965. TePe utvecklar, tillverkar och säljer munhygienprodukter som mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor. Företaget har 150 anställda och omsätter 300 mkr. Huvudkontor och all produktion finns i Malmö. TePe har dotterbolag i Italien, Nederländerna, Spanien, Tyskland och USA, och exporterar till ytterligare 50 länder. All produktutveckling sker i nära samarbete med tandvårdsexpertis och produkterna säljs via tandvårdskliniker och apotek.