Den 5 oktober byter Teracom tv-antennen i Motala

Hur påverkas jag som tittare?

Som förberedelse till antennbytet kommer det under torsdagen den 5 oktober ske ett arbete vid Teracoms anläggning i Motala. Arbetet innebär ett kortare avbrott för tv-sändningar mellan klockan 11.00 och 11.30. Arbetet innebär att tv-sändningen flyttas över till en tillfällig antenn. Arbetet med själva bytet av den ordinarie tv-antennen kommer att pågå under cirka 10 veckor.

De flesta tittare i området kommer inte att märka något av att tv-sändningarna sker från en tillfällig antenn. Det kan dock förekomma förändrad signalnivå för tittare som bor i orterna Askersund, Olshammar, Zinkgruvan, Karlsborg och Åmmeberg. Den förändrade signalnivån upplevs som störningar i bilden eller ingen bild alls. Detta kan åtgärdas med hjälp av en mindre antennjustering.

Bakgrund till bytet

Teracoms tv-antenner byts regelbundet ut för se till att sändningar i det digitala marknätet sker på bästa möjliga sätt och med hög kvalitet. Arbetet kommer att pågå under 10 veckor och under denna sker tv-sändingarna från en tillfällig antenn.

• Östergötland

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Group. Koncernen består av Teracom AB i Sverige och Teracom A/S i Danmark. Mer information finns www.teracom.se.