Milstolpe i bygget av nytt tv- och radiotorn i Helsingborg

Under sommaren 2017 påbörjades bygget av ett nytt tv- och radio-torn på Olympiafältet i Helsingborg. På måndag den 19 februari sker en milstolpe i arbetet då en ny antennspira kommer lyftas och monteras på nybygget.

Det är ett komplicerat och krävande lyft då antennspiran är 12,6 meter hög och väger cirka 4,5 ton. Arbetet inleds klockan 8 och beräknas pågå under hela dagen.

När arbetet är klart kommer tornet vara 122 meter högt och bidra till bättre täckning och mottagning för de tittare som tar emot tv via det digitala marknätet. Även mottagningen av FM-radio kommer bli bättre när det nya tornet är på plats.

-En del av våra tv-torn och master har stått länge och för vissa av dem är det dags att gå i pension och ersättas av nya konstruktioner. Genom att bygga ett nytt torn på Olympiafältet kan vi se till att tittare och lyssnare får bättre mottagning och att de driftsäkra sändningarna i marknäten för tv och radio kan fortsätta under lång tid, säger Marcus Hartmann, kommunikationschef Teracom AB

Tornet beräknas vara klart och sändningarna i gång under 2018. Det gamla tornet kommer sedan att rivas och materialet återvinnas.

Under dagen kommer arbetet kunna följas på ett säkert avstånd. För mer information kontakta Marcus Hartmann, 0703 – 10 17 63, marcus.hartmann@teracom.se

OBS! Vid dåligt väder eller av andra orsaker kan arbetet försenas och flyttas till annan dag

• Skåne

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Group. Koncernen består av Teracom AB i Sverige och Teracom A/S i Danmark. Mer information finns www.teracom.se.