Omfattande frekvensförändringar runt Strömsund, Dorotea och Vilhelmina

Teracom kommer genomföra en mycket omfattande frekvensomläggning runtomkring Strömsund, Dorotea och Vilhelmina. Tisdagen den 27 september kommer det vara medarbetare från Teracom ute i fält, och arbeta i flera stationer. Ett arbete som beräknas ta hela dagen.

Teracom AB genomför en frekvensomläggning i marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet, och för att säkerställa att tittarna ska få samma utbud som idag. Arbetet, som inleddes i mars 2016 och kommer att pågå till och med våren 2017, innebär att frekvenser för tv-sändningarna i marknätet ska bytas

Tisdagen den 27 september är det dags för områdena runt omkring Strömsund, Dorotea och Vilhelmina att genomföra frekvensförändringar för tv.

Under arbetet mellan klockan 10 och 18 kommer det vara störningar och uppehåll i tv-sändningarna.

- Vi har kommit till ett stort område med många hushåll som tar emot tv via marknätet. Vi har genomfört en rad frekvensändringar nu och kommer gör allt vi kan för att det även den här gången ska ske så enkelt och smidigt som möjligt för alla tittare, säger Marcus Hartmann presschef Teracom Boxer Group

- Många kanske har varit oroliga för att de ska tappa sina kanaler i samband med frekvensförändringarna, men det känns bra att vi kan säkerställa att tittarna får tillgång till lika många tv-kanaler även efter arbetet är klart, fortsätter Marcus Hartmann.

Mer information och fakta finns i bilagor till detta pressmeddelande.

• Jämtland

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com