Teracom tar över driften av Rakel

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2015 09:00 CEST

Teracom har lyckosamt tagit över drift och underhåll samt kundstöd av det nationella kommunikationssystemet för samverkan och ledning, Rakel, från det konsortium som skött om motsvarande uppdrag tidigare.

Sedan Teracom för ett år sedan vann upphandlingen av Rakel har förberedelserna för övertagandet pågått och engagerat stora delar av Teracoms organisation.

- Teracoms styrka är vår långa erfarenhet av drift och underhåll av robusta nät. Det var därför vi vann upphandlingen och nu får vi äntligen sätta igång arbetet på riktigt, säger Kristina Westin, projektledare för Rakel på Teracom.

Teracom och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har haft ett tätt samarbete för att säkerställa att övergången sker utan att de drygt 500 samhällsviktiga användarna, allt ifrån polis och räddningstjänst till hemtjänst och energibolag, påverkas.

- Övergången har gått väldigt bra. Nu är målet att utveckla affären så att MSB kan erbjuda tjänster som lever upp till användarnas ökade krav på såväl funktionalitet som säkerhet, robusthet och mobilitet, avslutar Kristina Westin.

Avtalet mellan Teracom och MSB gäller sju år framåt, med option på tre års förlängning.

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen Teracom Boxer Group omsätter ca 4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.

Kommentarer (0)

Kommentera