Så tar du hand om torra och nariga läppar i höst och vinter

Så tar du hand om torra och nariga läppar i höst och vinter

Hösten är på ingång och utomhus blir det kyligt och blåsigt. Inomhus blir det istället varmt och torrt när elementen skruvas upp. Bådadera kan bidra till att torka ut läpparna. Därför behöver de lite extra omtanke. Här har vi samlat några tips för sköna höstdagar.

1. Läpparna saknar smörjningsfunktion. När kylan kommer är det lätt att läpparna blir torra. De har inga egna talgkörtlar utan behöver tillskott av fett från omgivande talgkörtlar.1 Under den kalla delen av året sprids inte fettet från dessa lika bra och då är det extra viktigt att regelbundet smörja läpparna för att de inte ska bli torra, spruckna och nariga.

2. Förebygg besvär med salva. Förebygg fnas och sprickor med Decubal lips & dry spots balm som är en fet, närande och återfuktande salva för punktbehandling av torra läppar samt andra torra partier på kroppen. Den innehåller det naturliga fettet lanolin som snabbt tränger in och mjukgör huden. Bivax hjälper huden att snabbare återställa sig. Salvan är fri från vatten och har en fetthalt på 99 %. Dessutom är den helt fri från färgämnen, parfym och parabener.

3. Skydda dig utomhus. Ansiktets olika delar är extra utsatta för kyla, blåst och regn som verkar uttorkande på huden. Täck så mycket som möjligt av ansiktet om du är ute mycket under hösten och vintern. Att vira en mjuk härlig halsduk som vindskydd för nedre delen av ansiktet är bra.

4. Tänk på inomhusvärmen. Under den kallare delen av året brukar man höja värmen inomhus. Värmen från öppna spisen och elementen är härlig – men den är inte hudens bästa vän. Den varma luften verkar nämligen uttorkande vilket ökar behovet av fuktgivande hudvård.

5. Kom ihåg resten av ansiktet. En bra hudvårdsrutin är att följa de här ABC-stegen två gånger om dagen: A) Var noga med att skölja bort eventuell makeup. B) Tvätta ansiktet med en mild rengöringsprodukt som även återfuktar huden. C) Använd en ansiktskräm som ger huden ordentligt med fukt och näring för att hålla den mjuk och smidig. Hudvårdsserien Decubal har produkterna du behöver – såväl för ansiktet som resten av kroppen. Läs mer på www.decubal.se

Försäljningsställen: Decubal hudvårdsserie säljs endast på apotek. Rekommenderat cirkapris Decubal lips & dry spots balm: 79 kronor/30 ml.

Decubal – experten på torr hud
Decubal hudvårdsserie är speciellt utvecklad för att ta hand om torr hud – dygnet runt. Decubal är utvecklad i nära samarbete med nordiska hudläkare och har funnits i Sverige i över 40 år. Alla produkter är fria från färgämnen, parfym och parabener. Decubal säljs endast på apotek där du även kan få råd om hela familjens hudvård. Sortimentet kan variera mellan olika apotek.

Pressbilder finns att ladda ner i Tevas pressrum www.mynewsdesk.com/se/teva-sweden

För ytterligare information kontakta: Viktoria Wård, Product Manager Consumer Health Care, Teva Sweden AB, tel 08-13 63 99, mobil: 070-600 22 32, e-post: viktoria.ward@teva.se

Källor: 1) Yael Adler, Huden: Allt om vårt största organ, Norstedts, 2017.

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd.

Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE och TASE: TEVA) är ett ledande globalt läkemedelsföretag som levererar patientorienterade hälsoprodukter av hög kvalitet och som används av miljontals patienter varje dag. Teva har sitt huvudkontor i Israel och är världens största producent av generiska läkemedel. Med en portfölj på över 1800 molekyler producerar Teva ett brett sortiment av generiska produkter i nästan alla terapeutiska områden. Inom specialläkemedel har Teva en världsledande position inom innovativa behandlingar för sjukdomar i det centrala nervsystemet, inklusive smärta, samt en stark portfölj av produkter för sjukdomar inom andningsvägar. Teva integrerar sina resurser inom generika och specialläkemedel i sin globala forsknings- och utvecklingsavdelning för att skapa nya sätt att möta patientbehov genom att kombinera läkemedelsutveckling med hjälpmedel, tjänster och teknik.

Teva’s nettoomsättning år 2017 var 22,4 miljarder dollar. För mer information besök www.tevapharm.com