Innovationsvecka om hållbar utveckling fyller Textile Fashion Center

Den 30 september till 3 oktober fylls Textile Fashion Center av föreläsningar om förnyelse och innovationer inom Borås Stad, Högskolan i Borås och forskningsinstitutet RISE. Alla är välkomna att lyssna på presentationer om utveckling som gjorts i Borås för hållbar utveckling inom samhällstjänster, klimatområdet och cirkulär ekonomi.

- Vi vill visa hur det sjuder – att det finns många med engagemang
som brinner för samhällsutveckling, säger projektledare Carola Samuelsson.

En innovation skiljer sig från ständiga förbättringar genom att skapa helt nya lösningar på behov. Textile Fashion Center där det redan finns verksamheter inom Borås Stad och Högskolan i Borås med inriktning på utveckling, innovation och hållbarhet är en lämplig plats för evenemanget.

Bland arrangörerna finns Science Park Borås inom Högskolan i Borås. Det är en innovationsmiljö inom textil, konsumtion och samhällsutveckling i Textile Fashion Center som hjälper företag, akademisk verksamhet, offentlig sektor och civilsamhället.

- Vi arbetar med FNs globala mål som drivkraft för förändring till en bättre värld, säger Birgitta Losman, ansvarig för områdena Konsumtion och Hållbar Livsstil inom Science Park Borås. Innovationsveckan är ett sätt att visa upp vad vi arbetar med och berätta om vår innovationsmiljö.

Både lokal och nationell samtidigt

Innovationsveckan arrangeras runt om i landet samma vecka på initiativ av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

Samordnare i Textile Fashion Center är Innovationsplattform Borås som har i uppdrag att stödja innovationer från idé till implementering i staden.

- Vårt uppdrag är att samordna människor, resurser, verksamheter och kompetenser, säger Carola Samuelsson, projektledare. Genom Innovationsveckan vill vi och alla de som deltar visa hur det sjuder – att det finns många med engagemang som brinner för sina ämnen och samhällsutveckling. Vi vill genom dem både inspirera och ge kunskap.

Några av föreläsningarna under Innovationsveckan:

• Vad är innovation och vad gör en innovationsrådgivare
  • Smarta Kartan - en digital tjänst som samlar sådant man kan byta, låna, ge, få och hyra i Sjuhärad
  • Drömstaden
  • Hur staden har arbetat ned försörjningsstödet med 50 miljoner kronor per år
  • Framtidens konsumtion
  • Hur får vi fler pojkar att lyckas i skolan?
  • Framtidens åldringsvård

Dagar: 30 september - 3 oktober

Tider: kl 9 - 15​, varje dag

PROGRAM för INNOVATIONSVECKAN 2019

Läs mer: https://www.innovationsplattformboras.se

Fakta:

Innovationsveckan är en nationell kraftsamling då kommuner, högskolor och andra verksamheter inom offentlig sektor visar upp det driv och engagemang som finns för nytänkande och innovation - problemlösning och utveckling som ofta inte uppmärksammas och blir känt för allmänheten men som har stor samhällsnytta.

Initiativtagare är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

Arrangörer i Borås 2019:

Borås Stad,
Högskolan i Borås
RISE, Research Institutes of Sweden
Innovationsplattform Borås

Kontaktpersoner:

Carola Samuelsson, projektledare, Innovationsplattform Borås
E-post: carola.samuelsson@boras.se

Birgitta Losman, Hållbarhetsstrateg, Science Park Borås, Högskolan i Borås, ansvarig för områdena Konsumtion och Hållbar Livsstil
E-post: birgitta.losman@hb.se