Jobben på Textilia i Långsele återigen hotade

Jobben på Textilia i Långsele återigen hotade

En ny upphandling av tvätteritjänster till Västerbottens Läns Landsting (VLL) är snart igång igen. Imorgon torsdag den 24 mars är sista dagen att lämna in anbud. Därefter väntar återigen en lång period av osäkerhet om framtiden och jobben för de 76 medarbetarna på Textilia i Långsele som återigen varslas om uppsägning om inte Textilia vinner upphandlingen. Tilldelningsbeslut väntas tidigast i juni.

För att säkerställa en fortsatt god textilservice har Västerbotten Läns landsting (VLL) valt att göra en direktupphandling med Textilia under tiden som upphandlingen går om.

”Detta har inneburit en tillfällig lättnad för personalen men hotet aktualiseras återigen nu när den nya upphandlingen kommer igång. Vi har dock valt att fokusera på ta fram ett konkurrenskraftigt anbud åt VLL och hoppas att processen inte drar ut på tiden och att vi vinner avtalet och kan rädda jobben i Långsele ”, säger Textilias VD Fredrik Lagerkvist.

Många turer
Det var under hösten 2015 som samtliga 76 medarbetare på Textilias enhet i Långsele, inom produktion, distribution och på tjänstemannasidan, delgavs om uppsägning. Uppsägningarna gjordes som en försiktighetsåtgärd i samband med upphandlingen av tvätteritjänster åt VLL då landstinget utgör mer än 60 % av Textilias verksamhet i Långsele. Den tidigare upphandlingen avbröts och VLL valde att göra om upphandlingen. Det är den upphandlingsprocess som nu har påbörjats.

Textilia i Långsele
Tvätteriverksamheten i Långsele har bedrivits sedan 1949 och är en av Sollefteå kommuns största privata arbetsgivare. Anläggningen hanterar i dagsläget ca 14 ton textilier dagligen.

För vidare information kontakta
Fredrik Lagerkvist, VD Textilia
e-mail: fredrik.lagerkvist@textilia.se.

Textilia erbjuder smarta, miljövänliga och kostnadseffektiva textilservicelösningar för kvalitetsmedvetna kunder inom Hälsa & Sjukvård, Hotell & Restaurang samt industrisektorn i Norden. Det betyder bland annat att vi varje dag levererar 100 ton textilier över hela landet och får många hårt arbetande människor att känna yrkesstolthet och värdighet mitt i en tuff verklighet. Vi omsätter cirka 500 mkr per år. Vi är drygt 450 anställda och har produktionsanläggningar i Boden, Långsele, Rimbo, Göteborg, Karlskrona och Örebro. Huvudkontor i Örebro.Läs mer på www.textilia.se