From jan 2016 gäller samma hårda krav på hygien som finns inom sjukvård även äldreomsorg och vissa LSS-boenden.

Leksands kommun väljer Textilia för arbetskläder och tvättservice

I den nyligen genomförda upphandlingen av tvätt och textilservice åt Leksands kommun vanns avtalet av Textilia. Utvärderingen har gjorts dels på pris och dels på funktion där Textilia stod som vinnare i båda kategorierna. Avtalet gäller tre (3) år from datum för tecknade.

Upphandlingen som kom ut i september 2016 avser cirkulationstvätt och hyrestextilier till kommunens omsorgspersonal och äldreboenden, både plagg samt bädd-och hygientextilier. Inom Leksands kommun arbetar 400 personer inom vård och omsorg uppdelat på 13 boenden med behov av textilservice.

”Vi är speciellt glada för det nya avtalet till Leksands Kommun då detta är en helt ny kund för Textilia” berättar Leif Sunesson, Affärschef Textilia.

Leif fortsätter;

”Vi ser en generell ökning i förfrågningar på arbetskläder från kommuner som en effekt av de hygienkrav Socialstyrelsen tydliggjort i sin föreskrift om ”Basal hygien i vård och omsorg (2015:10)”. Det är svårt och kostsamt att leva upp till kraven på egen hand och vi kan lösa den utmaning på ett smidigt sätt”

Textilservicetjänsten till Leksands kommun kommer att levereras från Textilias Svanen-märkta anläggning i Örebro.

Leif Sunesson, Affärschef Textilia
Mobil 0702 48 90 17