Textilia vinnare av Örebros miljöpris

Textilia vinnare av Örebros miljöpris

I hård konkurrens utsågs Textilia till vinnare och fick ta emot Årets miljöpris under torsdagskvällens Örebrogala i Conventum Kongress.

Juryns motivering lydde:

”Textilia AB:s tvättanläggningar i Rimbo och Örebro var de två första i Sverige som klarade miljömärket Svanens nya krav för textilservice. Företaget har halverat sin klimatpåverkan på två år och all produktion sker nu med förnyelsebar energi.

Det konkurrenskraftiga företaget energieffektiviserar kontinuerligt sin verksamhet, utbildar chaufförer i sparsam körning och ställer miljökrav på sina underleverantörer.

Textilia AB engagerar sig även i samhällets långsiktiga utveckling bl.a. genom medlemskap i Business Social Compliance Initiative för att förbättra arbetsvillkoren i hela den globala leverantörskedjan.”

Över 600 personer var på plats när vinnare i tolv priskategorier korades för framstående insatser inom näringsliv, kultur och idrott i Örebro. Claes Åkesson ledde galan som utöver prisutdelning bjöd på sångframträdanden och sketcher.

Textilias Miljö- och Kvalitetschef var stolt mottagare av priset:

”Det är fantastiskt roligt att få ta emot detta pris. Vi ser det som ett mycket tydligt bevis på att Textilias arbete med att skapa en hållbar textilservice är på rätt väg och att det även börjar synas utåt. Personligen tycker jag som Miljö- och kvalitetschef naturligtvis att det är extra hedrande att få pris för våra fantastiska resultat när det gäller att få ned våra utsläpp av fossil koldioxid, vår energieffektivisering samt vårt ständiga förbättringsarbete.”

Några fakta:

Textilia har under de senaste två åren minskat sina utsläpp av fossil koldioxid från produktion och godstransporter med 51 %. Det motsvarar ca 3 300 ton koldioxid/år vilket kan jämföras med årsutsläppen av ca 1 000 bensindrivna personbilar. (Källa: svenskenergi.se)

Vattenförbrukningen per kg tvättad textil har i Örebro kunnat sänkas med 35 % under samma tidsperiod. Genom att t.ex. byta ut ett tvättrör kunde dess vattenförbrukning minska från 25 liter till 8 l vatten/kg tvätt. Detta att jämföra med en ”hemma”-tvättmaskin som vanligen förbrukar mellan 45 – 55 l vatten/kg tvätt. Svanens krav för märkning av en sådan tvättmaskin ligger på 16 liter vatten/kg tvätt. (Källor: energimyndigheten se, svanen.se)

Textilia är den största aktören i Sverige inom textilservice till kunder inom Hälsa & Sjukvård. Även inom Hotell & Restaurang har Textilia kunder över hela landet. Modern textilservice är en utpräglad tjänsteverksamhet där Textilia i kundanpassade och integrerade textiluthyrningssystem frigör resurser för sina kunder. Varje dag hämtar, tvättar och levererar Textilia närmare 100 ton textilier.