ECOCIDLAGSTIFTNING - nödvändigt verktyg för omställning. Möt Polly Higgins, Vandana Shiva mfl om ”Ecocide och naturens rättigheter"

I en tid av kriser och kaos behöver systemets spelregler ändras. Möt Polly Higgins på TEDx och KTH i Sverige 20-23/11. Möt Vandana Shiva Ecocide och naturens rättigheterunder COP 21 i Paris.

En internationell lagstiftning mot livsmiljöförstörelse, Ecocid, är en möjlig åtgärd som skulle innebära att nyexploatering av fossila bränslen och storskalig miljöförstöring blir olagligt på högsta nivå. Detta är nödvändigt för en omställning till hållbarhet och skulle skifta hur det mänskliga samhället förhåller sig till naturen.

Under klimatmötet i Paris sker flera aktiviteter med fokus på ecocidlagstiftning och naturens rättigheter, koordinerade av nätverket End Ecocide on Earth och Global Alliance for the Rights of Nature. Imorgon fredag landar Polly Higgins i Stockholm för att medverka på ett utsålt TEDx i Uppsala på lördag, en öppen föreläsning på KTH på måndag och möta press och representanter från svenskt näringsliv - innan hon reser vidare till Haag.

- Politiskt instabilitet och våld går hand i hand med klimat- och miljöförändringar, säger Marco Armiero, som är direktör för KTH Environmental Humanities Laboratory. Människor och icke-människor är alla hotade och i försöken att möta nu pågående flyktingkris så uppmanas vi av Polly Higgins arbete om ecocid att tänka på våldet från vårt nuvarande system och behovet av socioekonomisk förändring, fortsätter Armiero.

Polly Higgins är tillbaka i Sverige:
- It's great to return to a country with a history of speaking out - of caring for the Earth.
Olof Palme was the first to call for a law of Ecocide. Now, so many support our call.- Polly Higgins.

PROGRAM
21/11 - TEDx Uppsala From Ecocide to Ecolibrium, Polly Higgins

Polly talar om ecocidlagstiftning på TEDx Uppsala på lördag. Eventet är utsålt – men livesänds mellan klockan 13.00-18.30. Polly är på scen ca kl 16.40.
Livesänds här!

23/11 – Föreläsning och workshop på KTH

Ecocide and Humanitarian Catastrophe in the Anthropocene, Polly Higgins
Could criminalising mass damage and destruction of ecosystems at the top level be a game-changer in how we collectively relate to nature? Would an international law of ecocide help the millions of people fleeing when their homes have been unhabitable?
Welcome to a lecture with Polly Higgins, barrister, author and international environmental lawyer to discuss ecocide in relation to migration and refuge.
Arrangeras av KTH Sustainability och Environmental Humanities Laboratory.
Tid: Måndag 2015-11-23 kl 12.00 - 13.00. Plats: KTH Entréhuset, Drottning Kristinas väg 4
Mer information och registrering här!

Workshop! Efter föreläsningen arrangeras en workshop med Polly Higgins, kl 13.30 - 15.30 med fokus på ecocidlagstiftning och migration. Arrangör: KTH Environmental Humanities Laboratory i samarbete med KTH-Sustainability. Mer information och registrering här!

ECOCIDE OCH NATURENS RÄTTIGHETER UNDER COP 21 I PARIS
Är du i Paris? Här sker aktiviteter med bäring på ecocidlagstiftning och naturens rättigheter:

4/12 - 3rd International Tribunal for the Rights of Nature
Shell i Nigeria och Chevron i Ecuador kommer att "åtalas" i denna tribunal utifrån ett förslag om ekocidtillägg till Romstadgan. I tribunalen finns bland annat aktivisten Vandana Shiva, Bolivias tidigare FN-ambassadör Pablo Solon, Alberto Acosta, Cormac Cullinan, juridikprofessorn Damien Short och Roger Cox, advokaten som vann Urgenda-fallet i Nederländerna.

3/12 - Konferens “RIGHTS FOR THE EARTH: TOWARDS NEW INTERNATIONAL NORMS"
Koncept som klimaträttvisa, Earth law, Moder Jords rättigheter och ekocidlagstiftning diskuteras.
Läs mer om dessa punkter och anmälan här!

Specialintervjuer och bokningar Polly Higgins

För bokningar eller intervjuer kontakta Annette Ericsdotter Bettaieb, 070-777 91 00, annette@tgim.se eller Pella Thiel, 073-658 98 84, pella.thiel@endecocide.se

Kontakt KTH
Johan Gärdebo, KTH Royal Institute of Technology, 076-276 40 68, gardebo@kth.se

ACTION

Över 250.000 har redan skrivit under! Sprid gärna namninsamling om tillägg till Romstadgan: "As concerned citizens of a planet in delicate balance, we call on you, the leaders of the 123 parties of the Rome Statute, to make Ecocide the 5th International Crime Against Peace. Leadership matters and your restorative leadership now can make the difference in ensuring the health of our planet and its inhabitants for generations to come. Till namninsamling!

MER INFORMATION
End Ecocide hemsida