KLIMATET OCH FREDEN. I Storkyrkan på måndag: 18.30 workshop med klimatexperten Pär Holmgren och prästen Gösta Tingström. 20.00 historisk fredskonsert med Peter Elmberg och musiker. ”12 böner. 12 religioner. 12 sånger” Fri entré.

Prästen Gösta Tingström, filmaren Maria Troive Lindell och raw food kocken Johan Rabén har haft en intensiv månad. Deras Pilgrim500 har uppmärksammats stort i media runt om i Sverige. Nu blir det final i Stockholm i dagarna tre där de berättar om resan, visar filmat material från dokumentären, pratar mat och andlighet. Allt sker i S:t Jacobs kyrka i Kungsträdgården samt i Storkyrkan i Gamla Stan, endast måndag kväll, där klimatexperten Pär Holmgren och Gösta håller workshop - och en historisk fredskonsert uppförs av Peter Elmberg med musikerna Jan Eric Ström och Lars-Magnus Österberg. Fri entré.

BAKGRUND. Läs mer om Pilgrim500 i bifogad pdf.
TRAILER Pilgrim500. MEDIA: artiklar och intervjuer

INBJUDAN till Storkyrkan i Stockholm måndag 30 oktober
”Vi behöver på olika sätt knyta ihop hjärna och hjärta. Mycket av hållbarhetsfrågorna diskuteras oftast teoretiskt. Det finns en styrka i att knyta den rent naturvetenskapliga kunskapen till frågor kring etik, moral, ansvar och inte minst den stora frågan: Vad är det egentligen för typ av framtid vi vill skapa?” – Pär Holmgren

KL 18.30 WORKSHOP ”Det yttre klimatet och den inre själen”
Klimatexperten Pär Holmgren och prästen Gösta Tingström håller en interaktiv föreläsningsworkshop. Se mer. Fri entré. Donation/kollekt.

KL 20.00 FREDSKONSERT ”12 böner. 12 religioner. 12 sånger.”
BAKGRUND. Påven Johannes Paulus II bjöd, 27 oktober 1986, in representanter från 12 olika religioner till Assisi. Alla ombads ta med sig en fredsbön från sin tradition som delades i samband med en ceremoni. Påven bjöd därefter in till ytterligare två möten, dels 1993 efter kriget i Jugoslavien samt 2002 efter terrordåden i New York - då med en tydlig avsikt om att samlas för att ta avstånd från krig i religionens namn. Benedictus XVI bjöd in till det fjärde mötet i Assisi den 27 okt 2011, 25 år efter det första mötet. De 12 bönerna har tonsatts av svenske musikern Peter Elmberg, i samarbete med Jan Eric Ström och Lars-Magnus Österberg och framförts i en mängd olika sammanhang i Norge och Sverige. Förra månaden framförde Peter konserten i Assisi! Nu är det dags för Storkyrkan och Stockholm. Se klipp från Assisi. Fri entré. Donation/kollekt.

Om Peter Elmberg
Peters låt ”Now is the time” utnämndes till ”Tidernas bästa låt” och skivan ”Songs for Tibet” med delar av Sveriges artistelit spelades in 2008 för att uppmärksamma Tibets fredliga förhållningssätt. Peter framförde bland annat "A Song for Tibet" i samband med Dalai Lamas framförande på Stockholm Congresscenter 2011. Idag följer Peter sin dröm och förenar sitt intresse för musiken och samtidigt sprida hållbar medvetenhet. På hans kursgård Mundekulla kurs- och retreat center hittar man allt från workshop med Kay Pollak och Bob Hansson till Musikfestival och nya Raw Life Festival. www.mundekulla.se

För specialintervjuer vänligen kontakta:
Annette Ericsdotter, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se