​​Naturskyddsföreningens Skogspris 2017 till: Mikael Karlsson från Ecoforestry Foundation och Silvaskog

Please note: English summary attached as PDF.

De senaste två hundra åren har 80% av jordens urskogar försvunnit och med dem hela ekosystem. Det är dags att göra något åt detta, nu – menar Mikael Karlsson. Han är en flitig röst i skogsdebatten, kring frågan om Naturens rättigheter och en omtyckt föreläsare. Nu tilldelas han, tillsammans med sin kollega Martin Jentzen, Skogspriset 2017 av Naturskyddsföreningen.

När skogspolitiken inte räcker till behövs enskilda initiativ som gör skillnad för den biologiska mångfalden och skogens sociala värden. Naturskyddsföreningen premierar Mikael Karlsson och hans kollega Martin Jentzen för deras arbete med att utveckla och hjälpa markägare att tillämpa hyggesfria skogsbruksmetoder och skriver:
”De belönas för sitt uthålliga och betydelsefulla arbete för att främja och utveckla hyggesfria metoder, inte främst som enskilda markägare, utan genom att de båda yrkesmässigt arbetar med rådgivning till skogsägare. Båda är också flitiga röster i skogsdebatten och bidrar därmed till att påverka skogspolitiken i rätt riktning.”

Mikael Karlsson berättar: ”Jag har alltid älskat skogen. Lika glad som en vacker skog gör mig, lika ledsen blir jag när den kalhuggs och ersätts med en plantering. Med fakta och passion kan vi förändra skogsbruket både i Sverige och på global nivå. Sverige behöver kliva fram och visa vägen. Det är dags nu.”

Juryns motivering:
”Martin Jentzen, Munkedal, och Mikael Karlsson, Södertälje är båda skogsägare som med gedigna skogserfarenheter i bagaget bland annat givit ut skrifter och bedrivit rådgivning om hållbart skogsbruk. Både Jentzen och Karlsson har genom sin kunskap och inspiration bidragit till en ökad medvetenhet om naturnära skogsbruk och dess betydelse för skogens mångfald och skogsekosystem. Båda har också vinnlagt sig om att påvisa att hyggesfritt, hållbart skogsbruk inte behöver stå i konflikt med ekonomisk lönsamhet, vilket utöver skoglig miljövinst bidragit till en ökad acceptans och vilja hos allt fler att gå över till mer hållbara bruknings- och avverkningsmetoder.” Pressmeddelande från Naturskyddsföreningen om Skogspriset 2017

Mikael Karlsson i svensk media:
Sveriges Radio P1: Godmorgon Världen, ”Bör naturen ha rättigheter?”
Aktuell Hållbarhet, ”Naturen behöver egna rättigheter”
Hyggesfritt i fokus för Naturskyddsföreningens skogspris
En annorlunda skogsdag i Bredsjö
Södras kalhyggesmetod kritiseras