Samiskt gästspel om läkningen av koloniala sår, Stockholm 4-6 maj. Idag kl 15:00 samtal med Åsa Simma, Unga Klara - fri entré.

I kölvattnet av Earth Rights Conference i Sverige skapas allierade sammanhang. SVT Aktuellt och Sveriges Radio rapporterar om behovet av att lyfta frågan om Naturens Rättigheter efter konferensen och nu kommer organisationer samman. Det talas om droppen som urholkar. Naturens rättigheter går hand i hand med ursprungsfolkens rättigheter och mänskliga rättigheter. Välkommen till samtal och föreställningar på Unga Klara, Stockholm.

Den 4-6 maj besöker Giron Sámi Teáhter Unga Klara i Stockholm med sin pjäs CO2lonialNATION, en iscensättning av en samisk sannings- och försoningskommission som bygger på verkliga berättelser från samer - vars liv har påverkats i grunden av att vara utsatta för de nordiska ländernas kolonialisering av sameland. Parallellt med iscensättningen verkar Sametinget för en sanningskommission efter mönster från liknande processer i världen.

Teaterchefen Åsa Simma berättar om behovet av en kommission:
- Det samiska folket lider av de kulturella trauman som uppstod när mänskliga rättigheter förtrycktes, de kulturbärande nåjderna dödades, jojken förbjöds och vi trängdes bort från de marker som vi har brukat under århundraden. Berättelserna speglar skulden och skammen hos samer som måste försörja sig genom anställningar i de gruvor som förstör våra marker, eller som utsatts för olika former av övergrepp. Det finns stora behov av att dela med sig av sina upplevelser.

Samerna drabbas hårt av västvärldens jakt efter naturresurser, en rovdrift som över hela världen har lett till övergrepp på ursprungsfolk som levt i samklang med naturen. En följd av förtrycket är att den psykiska ohälsan hos samer är betydligt större än i resten av landet. Samtidigt visar Sámi Teáhter hur vi kan läka kulturella sår genom att ge uttryck åt våra berättelser och känslor, så som skedde i Sydafrika efter Apartheid. Detta berörs i det Demokratiska helande samtal som inleder gästspelet på Unga Klara torsdag 4 maj kl 15. Den samiska sannings- och försoningsprocessen har skapat intresse, gensvar och samarbete på oväntade sätt över kulturgränserna. Åsa Simma deltog på konferensen om naturens rättigheter i Sigtuna. Där delade hon med sig av pjäsen och de starka berättelser som ligger till grund för den. Konferensdeltagarna blev djupt berörda.

Niklas Högberg, från arrangörsgruppen av konferensen, menar att naturens rättigheter går hand i hand med ursprungsfolkens rättigheter och mänskliga rättigheter:

- Vi har behandlat naturen som en ägodel och sett ner på de folk som har respekterat naturens rättigheter, men de lär oss att vi förstör för oss själva när vi förstör ekosystemen. Samerna får ta konsekvenserna av det moderna samhällets rovdrift på miljön, men vi lider alla av den här separationen från naturen. Samma läkningsprocess som samerna går igenom behövs i hela västvärlden. Det är en gemensam resa där vi behöver mötas och samarbeta över gränserna.

4 maj kl 15:00, ”Demokratiska helande samtal” är öppet för allmänheten - fri entré.
Fri entré. Amälan behövs. Till anmälan!

4-6 maj kl 19:00, Biljetter till föreställningarna CO2lonialNATION
Förköp här biljett här!

För intervjuer/pressackreditering till föreställningen/samtalet
Vänligen kontakta Annette Ericsdotter Bettaieb, annette@tgim.se 070 777 91 00

Media/Från Earth Rights Conference, 21-22 april 2017 i Sigtuna

SVT Aktuellt (Swedish National TV) about Rights of Nature, Pella Larsdotter Thiel

Swedish Radio, "Naturmorgon" about Rights of Nature

Swedish Radio P1, "Godmorgon Världen" Should nature have rights?

Marie Persson Njajta, Member of The Sami Parliament,
reads the declaration from the Earth Rights Conference

Andris Fågelviskaren (birdsong) and Björn Ola Lind (ironlure)

UN representative Maria Mercedes Sánchez talk to the Earth Rights Conference

Mer information om Earth Rights Conference.