The International Council of 13 Indigenous Grandmothers till Sverige. Historiskt möte på Clarion Hotel Stockholm 11-14 juli

Nu kommer de till Sverige! Alla välkomnas till det Öppna Rådet på Clarion Hotel Stockholm. 2004 kallades 16 kvinnor från olika ursprungsbefolkningar samman och 13 kom till New York. De 13 Grandmothers förstod alla att detta var ett historiskt ögonblick som de hade väntat på. Många hade egna visioner eller hade fått information om att just de en dag skulle sitta på ett råd och ta hand om livet för generationerna som kommer efter oss.

En av dem var Grandmother Rita Blumenstein från Yuptik folket i Alaska. Hon berättar: ”När jag bara var 9 år gammal sa min gammelmormor till mig att jag en dag skulle vara del av ett råd av 13 kvinnor. Hon gav mig 13 stenar och 13 örnfjädrar som jag skulle spara till dess jag satt i rådet och då skulle hon ge ut dem till de andra i cirkeln.”

Rita vecklade försiktigt ut ett tygstycke där hon hade sparat stenarna och fjädrarna i alla dessa år och gick runt bordet och gav ut gåvorna till de andra 12 som satt runt bordet. Det fanns inte ett torrt öga i rummet!.

The International Council of 13 Indigenous Grandmothers representerar olika ursprungsfolk och har mer än 1000 år av livserfarenhet och visdom. Deras systerskap demonstrerar samarbete över alla kulturella gränser och visar vägen framåt för de kommande 7 generationerna. Mötet hedrar det samiska folket och alla ursprungs-befolkningar.

Auroras Ring är en ideell förening som arrangerar det första mötet i Sverige nu 2013. Intentionen är att fortsätta stödja de uppdrag som kommer komma via det öppna rådet med Grandmothers och från det separata barn och ungdomsprogrammet. Att löpande stödja sammanhang där man möts över kultur- och åldersgränser för att värna om jorden och fredlig samverkan.

Mina Kramvik, styrelseordförande Auroras Ring berättar: ”Vi kallar alla som värnar om livet. Vi stödjer ursprungsbefolkningars rätt att bibehålla och bevara sina traditioner, sin mark, mediciner, språk, böneceremonier och kulturer. En del av programmet är att samlas vid elden tre gånger om dagen där Grandmothers delar ceremonier från sina kulturer.”

Öppet Råd 11-14 juli
med The International Council of Indigenous Grandmothers. Plats: Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98

Pressackreditering/Intervjuer

Pressansvarig Annette Ericsdotter Bettaieb,