BUDDY CHECK – NY APP HJÄLPER KOMPISAR ATT HÅLLA IHOP UNDER UTEKVÄLLEN

Buddy Check är en app som hjälper dig och dina vänner att hålla koll på varandra när ni går ut. En GPS i kombination med uppdrag som genomförs under tidspress för att samla poäng gör det roligare att hålla ihop under hela utekvällen.

Vi har alla varit där. Du går ut med dina vänner för en rolig kväll tillsammans. Men innan du vet ordet av så har ni tappat bort varandra. Någon försvinner i den överfyllda baren, en annan i kön till toaletten. Och när kvällen börjar lida mot sitt slut kanske någon lämnar stället utan att resten av gänget vet när och varför. Det är varken kul eller säkert.

Därför har vi skapat Buddy Check, en smartphone applikation som hjälper dig och dina vänner att hålla koll på varandra när ni går ut.

Genom att försiktigt tillsammans skaka telefonerna, med dina vänner, så har ni möjlighet att följa varandra med hjälp av GPS. Under kvällen kan alla medlemmar i gruppen genomföra slumpvisa ”Buddy Checks” då ni ska hitta varandra, under tidspress, och försiktigt tillsammans skaka telefonerna. På det här sättet kan ni säkerställa att alla mår bra och har kul. Använd Buddy Messages för att skicka meddelanden till varandra inuti appen. För varje genomförd ”Buddy Check” får man poäng i spelet. Efter varje genomförd ”Buddy Check” kommer appen också ge råd och tips om hur ni får ut det mesta av kvällen, som till exempel att ta ett glas vatten då och då. Geofence-funktionen varnar gruppen om en kompis hamnar för långt bort.

– Vi vill ta upp frågan om grupptryck och alkohol som kan leda till överkonsumtion. Buddy Check ger oss en möjlighet att vända grupptrycket till något positivt i syfte att få vänner att agera mer ansvarsfullt när de går ut, säger Paula Eriksson, VP Corporate Communications, The Absolut Company.

Funkttioner i Buddy Check:

·  Håll koll på dina vänner med GPS:en
·  Buddy Checks som utförs på tid för att samla gruppen
·  Kommunicera med dina vänner genom Buddy Message
·  Geofence gör dig uppmärksam på om någon i gruppen är på drift
·  Ta initiativ till dina egna “Buddy Checks” när du vill eller behöver

För att säkerställa att den personliga integriteten skyddas raderas all information och GPS-data när du loggar ut och/eller slutar spela. Inga data laddas upp eller sparas. Buddy Check kan laddas ned gratis på iTunes App Store.

• kreativitet/marknadsföring

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa, Wyborowa, Luksusowa och Frïs. Absolut Vodka är världens fjärde största internationella spritvarumärke. All Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare Vin & Sprit, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.