Snapchat ­- så funkar det

Med 10 miljarder visningar per dag och användare som spenderar i snitt 25­30 minuter om dagen med appen är det hög tid att ta Snapchat på allvar. Digitala byrån The Amazing Society har satt ihop en lista på konkreta tips för dig som vill komma igång med att använda den hetaste sociala kanalen just nu.

1. Snapchat handlar om att bygga stories i en serie av bilder eller filmer ­ så kallade snaps. Det är korta sekvenser på tio sekunder och du kan lägga upp oändligt med snaps som bildar din story.

2. När du tar emot en snap kan du faktiskt se den två gånger. Håll in knappen på snapen när den spelats upp första gången så kan du spela upp den igen. (Ett annat sätt att föreviga en snap är att ta en skärmdump, men kom ihåg att personen då får en notis om att du tagit en skärmdump.)

3. Om du skickar din snap till hela din story kan dina följare se den hur många gånger de vill inom 24 timmar, om du inte väljer att själv ta bort den.

4. En snap får vara max tio sekunder men din story kan vara hur lång som helst. Utnyttja det och gör spännande cliffhangers som får användarna att vilja se nästa snap!

5. När du tagit en bild eller video kan du också lägga till text. Vill du förstora texten trycker du bara på ”T” i bilden så ändras storleken. Du kan även knipa åt texten med fingrarna så att den blir större/mindre. Vill du rita i bilden trycker du på penn­symbolen. I rutan bredvid ”T” hittar du emojis.

6. Du kan se vilka som har tittat på dina snaps genom att öppna hela din story och klicka på symbolen som ser ut som ett öga.

7. Geo­filter är filter som visar var du är någonstans. Om du till exempel är i Uppsala och Uppsala stad har ett eget filter kan du swipa höger för att få fram det.

8. Undrar du hur alla får till filter som gör att de kräks regnbågar? Sätt kameran i selfie­läge och tryck på ditt ansikte (på skärmen alltså), ett rut­mönster kommer bildas på ditt ansikte och då är det bara att swipa till vänster mellan alla roliga filter.

9. Det går att ha två filter samtidigt. Ta först en bild och swipa till du hittar det filter du vill ha, därefter placerar du ena fingret på skärmen och swipar vidare med andra fingret för att få till andra filtret. Detta är användbart när du både vill ändra färg på en bild men också använda ett geo­filter som visar var du är.

10. Om du vill filma dig och något mittemot dig behöver du inte klicka på ”vänd-kamera-­ikonen", det räcker med att knacka två gånger på skärmen så vänder den åt andra hållet!

11. Det går att ha musik i snap­videos! Sätt bara igång låten du vill ska spelas i bakgrunden och gå sedan in i Snapchat och börja filma. Extra kul om du vill bjuda dina vänner på en komplett filmupplevelse!

För fler tips om hur du kan använda Snapchat, kontakta oss gärna så berättar vi mer.

För mer information, kontakta:

Tobias Franzén, VD The Amazing Society, +46 70 797 34 58, tobias@tas.se

Hanaw Rashid, Teamledare Content Marketing, +46 73 527 38 18, hanaw.rashid@tas.se