Atlantkyld Sauvignon blanc rullar in från Durbanville

Atlantkyld Sauvignon blanc rullar in från Durbanville

I en av Kapprovinsens äldsta vinregioner, Durbanville Valley, finns anrika lantegendomen Diemersdal. Här rullar varje eftermiddag svala vindar in från Atlanten som bidrar till ett odlingsklimat som i samverkan med de röda, torra jordarna och mjuka sluttningarna skapar fina växtförhållanden för vinrankorna.

Familjen Louw, som verkat här i sex generationer och odlar klassiska druvor som Sauvignon blanc, Pinotage och Cabernet sauvignon. Vinet som nu laseras i Sverige är Sauvignon blanc, gjort på druvor från mellan 24 och 34 år gamla rankor vilka genomgått noggrann selektering innan de pressats och vilat med skalkontakt under ett dygn. Vinet har sedan lagrats åtta månader på fransk ek innan buteljering utan filtrering.

MM Louw Sauvignon Blanc har en fyllig smak med inslag av såväl citrus, gröna äpplen och en hint av tropisk frukt och en spännande örtighet som sydafrikanerna beskriver som ”fynbos” efter den speciella, extremt artrika buskvegetation som täcker stora delar av Västra Kapprovinsen. I vinet finns också mineralitet och lätta toner av vanilj. MM Louw Sauvignon Blanc passar fint till fetare fiskrätter med lax eller tonfisk och prova gärna med fänkål till!

Vinet är fått fina poäng av vinskribenter runt om i världen bland annat 94 p av Tim Atkins, 4,5 stars i Johan Platter guiden 2018 och Gold Medal - Concours Mondiall du Sauvignon 2017.

Diemersdal MM Louw Sauvignon Blanc 2016

Artikelnr: 9017001

Pris:199 kr

Volym: 1200 flaskor

Lansering: 18 maj

Om Diemersdal Estate

Här har vin producerats sedan 1705, enligt gamla inventeringar som gjordes under godsets tidiga år. Familjen Louw tog över i slutet av 1800-talet och idag är det sjätte generationen som håller i vinproduktionen. Idag upptar ägorna 340 hektar, varav 180 är vinodlingar. Resterande land är betesmark och en del består av ”Renosterveld”, en hotad vegationstyp som familjen Louw förvaltar och hjälper till att bevara.

diemersdal.co.za

The Wine & Spirits Collective

The Wine & Spirits Collective är en organisation som starkt tror på individen och att ständigt utmana sig själv och miljön vi befinner oss i. Vi är ett sammansvetsat team med kompletterande bakgrund och kompetens, som älskar det vi gör och känner oss lyckligt lottade att få arbeta med vår passion.

I början av 2018 förvärvade The Wine and Spirits Collective importföretaget Bornicon&Salming för att ytterligare stärka sin position på marknaden.