Frukten av nytänkande

Frukten av nytänkande

Deep Roots Riesling 2017 har producerats av tre vinmakare som tillhör den yngre generation som genom nytänk och innovation kommit att föryngra vinproduktionen i Rheinhessen. Deras hårda arbete och fina resultat med utmärkta viner har bidragit till ett starkt ökat intresse för den tyska vinregionen. Utan att vara släkt, vilket traditionellt är det som binder samman vinmakare, gick Jochen Dreissigacker, Stefan Winter och Philipp Wittman ihop under namnet 3 Winner för att kunna göra ett större intryck och öka sin produktion.

3 Winner GMBH framställer vin i södra delen av Rheinhessen där de tillsammans med sina kontrakterade odlare sätter kvalitet och noggrannhet i främsta rummet, när det gäller allt från odling till vinifiering.

Området längs Rhendalen och dess näringsrika och mineralrika jordar ger ypperliga lägen för vinodling. Med Deep Roots Riesling har 3 Winner 2017 för första gången sökt sig ännu längre söderut och druvorna till den här årgången kommer från norra Pfalz, måhända inget stort steg geografiskt från södra Rheinhessen men desto större steg då det handlar om terroir.

För de tre vinmakarna Jochen Dreissigacker, Stefan Winter och Philipp Wittman, i 3 Winner GMBH, är det en dygd att aldrig stå stilla. Därför var det naturligt för dem att, efter att ha varit verksamma i Rheinhessen en tid, söka sig mot Pfalz, ett område som de också är familjära med då de under studietiden lärde känna regionen och dess förhållanden.

Deras första vinifiering av Pfalz Riesling har resulterat i ett friskt, torrt vin med fina frukttoner där mogen citrus och gula äpplen med inslag av persika, grapefrukt och aprikos som arbetar sig igenom en livlig, hög syra med lätta mineraltoner. Speciellt de mogna tonerna av gul frukt är typiska för Pfalz.

Deep Roots Riesling 2017 är god som den är eller till fisk, skaldjur, sushi, fläsk, fågel, kryddstark mat, chark och grönsaksrätter.

Lansering 1 September

Artikelnummer 5802

Pris 89 kr

The Wine & Spirits Collective

The Wine & Spirits Collective är en organisation som starkt tror på individen och att ständigt utmana sig själv och miljön vi befinner oss i. Vi är ett sammansvetsat team med kompletterande bakgrund och kompetens, som älskar det vi gör och känner oss lyckligt lottade att få arbeta med vår passion.

I början av 2018 förvärvade The Wine and Spirits Collective importföretaget Bornicon&Salming för att ytterligare stärka sin position på marknaden.