Samuel Billaud Grand Cru Vaudesir 2014

Till alla älskare av Chablis

Från Samuel Billaud kommer nu ett litet parti av 2014 års Chablis Vaudésir, Grand Cru. Det här är den första årgången han producerar sedan han tog över ett antal vingårdslägen som tidigare var i hans familjs ägo och det lilla parti som nu kommer till Sverige är del av ett unikt släpp. Detta är Chablis av toppkvalitet, ett vin som har både styrka och finess, som ingen älskare av Chablis bör missa.

Vinet är framställt enligt ekologiska principer men inte certifierat. Det har lagrats i Samuel Billauds eget vineri där vinet endast pumpas en gång, i övrigt låter han gravitationen arbeta.

Chablis Grand Cru ”Vaudésir” 2014 har en ren näsa med aromer av citrus, färskt smör och hasselnötter. Smaken är rik, kraftfull och mild och här finns inslag av klementin, ingefära och mineral. Serveras med fördel vid 13°C och smakar fantastiskt till fisk eller skaldjursrätter, gärna med en gräddig sötma.

Artikelnummer 91023

Lanseras 8 december

Pris 569 kr

Om Samuel Billaud

Samuel Billaud tillhör en välkänd och etablerad vinmakarfamilj i Chablis. 2009 lämnade han sin position som vinmakare på erkända Domaine Billaud-Simon som är vida känt bland älskare av klassisk Chablis. Sedan 2009 har Samuel framgångsrikt byggt upp sitt eget varumärke och 2015 lyckades han köpa upp fyra hektar vingård som tidigare tillhörde Domaine Billaud-Simon.

The Wine & Spirits Collective är ett kreativt företag med ett modernt tillvägagångsätt. En organisation som starkt tror på individen och att ständigt utmana sig själv och miljön vi befinner oss i. Vi är ett sammansvetsat team med kompletterande bakgrund och kompetens, som älskar det vi gör och känner oss lyckligt lottade att få arbeta med vår passion.